Вносът на суров петрол в Китай нараства през ноември, а излишъкът вероятно се насочва към складове

broken image

Австралия – Вносът на суров петрол в Китай достигна най-високото си ниво за последните 14 месеца през ноември, но по-голямата част от допълнителните доставки изглежда са насочени към складове, вместо да отразяват значително увеличение на рафинирането.

Китай, най-големият вносител на суров петрол в света, отчете излишък от около 1,77 милиона барела дневно (bpd) през ноември, според официалните данни. Това е вторият по големина месечен излишък за годината, след рекорда от 1,85 милиона барела дневно през август.

Този значителен излишък намалява оптимизма, свързан с увеличения обем на вноса, тъй като допълнителният суров петрол не изглежда да отразява съществено повишение в търсенето на горива. Макар Китай да не публикува точни данни за количествата суров петрол, влизащи в стратегическите и търговските резерви, оценките могат да се направят чрез сравнение между общото количество наличен суров петрол (внос плюс местно производство) и обработения обем в рафинериите.

През ноември китайските рафинерии са обработили 58,51 милиона метрични тона суров петрол, което се равнява на около 14,24 милиона барела дневно, според данни на Националното статистическо бюро. Това представлява леко увеличение от 0,2% в сравнение с ноември миналата година и е първото месечно увеличение на годишна база за последните седем месеца.

В същото време вносът на суров петрол скочи до 11,81 милиона барела дневно, с 14,3% повече в сравнение със същия месец през 2023 г., което е най-високото ниво от август миналата година. Местното производство добави още 4,20 милиона барела дневно, като общото количество наличен суров петрол достигна 16,01 милиона барела дневно. След обработката на 14,24 милиона барела дневно остава излишък от 1,77 милиона барела дневно.

За първите 11 месеца на 2024 г. общият излишък на суров петрол е около 1,12 милиона барела дневно, значително повече от средното ниво от 760 000 барела дневно за 2023 г. Трябва да се отбележи, че не целият този излишък вероятно е добавен към складовете, тъй като част от него може да е обработен в съоръжения, които не са обхванати от официалните данни. Въпреки това, дори при наличие на такива пропуски, общата тенденция показва, че Китай внася суров петрол в значително по-големи количества, отколкото са му нужни за текущото потребление.

Защо вносът надвишава рафинирането?

Възниква въпросът: защо рафинериите в Китай купуват повече суров петрол, отколкото обработват? Доказателствата сочат, че търсенето на горива в страната може би е достигнало своя пик. Търсенето на бензин например може да намалява заради нарастващите продажби на електромобили, докато потреблението на дизел също е по-слабо, поради преминаването към камиони, задвижвани с втечнен природен газ.

По-вероятно е китайските рафинерии стратегически да натрупват запаси от суров петрол, възползвайки се от благоприятните пазарни условия и хеджирайки се срещу евентуални покачвания на цените в бъдеще. Глобалните бенчмарк цени на суровия петрол, като Brent, бяха в низходяща тенденция по времето, когато се договаряха много от доставките за ноември. Цените на Brent спаднаха от 87,95 долара за барел на 5 юли до 69,00 долара на 11 септември, което съвпада с времето на покупките за много от ноемврийските товари.

Въпреки че цените на Brent се възстановиха до 81,16 долара за барел през октомври, общият спад вероятно е стимулирал рафинериите да продължат да купуват, особено след като цените се стабилизираха около 73 долара за барел – ниво, достатъчно ниско, за да насърчи продължаване на покупките.

Последици за пазара на петрол

Пазарът на петрол трябва да бъде предпазлив да не свързва нарастващия внос на суров петрол в Китай с действително увеличение на потреблението на горива. Докато по-силният внос може да подкрепи цените на суровия петрол в краткосрочен план, истинският индикатор за растеж в търсенето ще бъде устойчивото възстановяване на рафинирането. Без това, текущият скок във вноса може да отразява стратегически натрупвания, а не реално възраждане на вътрешното търсене на петрол.