
Азиатските производители на автомобили и батерии изпитаха смесени реакции на пазара, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп започна да прилага нови политики, които могат значително да повлияят на международната търговия. Японските автомобилни компании и южнокорейските производители на батерии отбелязаха спад в акциите си във вторник, след като Тръмп намекна за възможни мита върху стоки от Канада и Мексико и отмени предишен указ, насърчаващ електрическите автомобили.
За разлика от тях, китайските производители отбелязаха ръст, след като встъпителната реч на Тръмп не засегна пряко Пекин и не бяха наложени обещаните по време на кампанията мита.
Междувременно южнокорейските корабостроителни компании отчетоха ръст заради оптимизма, свързан с плановете на Тръмп за увеличаване на производството на петрол и природен газ в САЩ, което може да доведе до повишено търсене на транспортни кораби.
Тези пазарни колебания отразяват нарастващото безпокойство сред азиатските производители относно това как промяната на политиките в САЩ под управлението на Тръмп може да засегне ключови индустрии в Япония и Южна Корея. Двете държави вече се сблъскват с предизвикателства като прехода към електрически превозни средства и засилената конкуренция от китайски компании.
Възможни мита заплашват Мексико и Канада
Тръмп предложи 25% мита върху стоки от Канада и Мексико, като намекна, че те може да влязат в сила до 1 февруари. Това предложение представлява заплаха за азиатските автомобилни производители с производствени бази в Мексико, което служи като икономична производствена платформа. Например акциите на Honda, вторият по големина производител на автомобили в Япония, се понижиха с 0.3% след начални печалби, завършвайки на 1,478 йени. Компанията изнася 80% от продукцията си в Мексико за американския пазар и е заявила, че може да преосмисли производствените си стратегии, ако бъдат въведени постоянни мита.
Mazda, която изнася 60% от автомобилите, произведени в Гуанахуато, Мексико, за САЩ, отбеляза спад от 2% в стойността на акциите си. Компанията обяви, че ще оцени потенциалното въздействие на американските мита върху веригата си на доставки и операциите.
Реакции от Nissan и южнокорейски производители
Nissan, който управлява две фабрики в Мексико за модели като Sentra и Versa, успя да се възстанови от сутрешния спад и приключи с ръст от 1.2%. Главният изпълнителен директор на Nissan, Макото Учида, подчерта значението на мексиканските операции, които допринасят с около 300,000 превозни средства годишно за американския пазар.
Южнокорейските Hyundai и Kia, които също имат производствени бази в Мексико, първоначално отчетоха ръст, но затвориха с различни резултати. Акциите на Hyundai останаха без промяна, докато тези на Kia спаднаха с 0.96%. Двете компании потвърдиха ангажимента си към дългосрочните си глобални стратегии и обещаха да се адаптират към променящите се търговски условия.
Предизвикателства за производителите на батерии
Южнокорейските производители на батерии претърпяха загуби след отмяната на указ от 2021 г., който целеше 50% от новите автомобили, продавани в САЩ до 2030 г., да бъдат електрически. Акциите на LG Energy Solution спаднаха с 4.3%, а тези на SK Innovation – с 3.7%. Тази промяна може да наруши плановете на големи автомобилни производители като Tesla, General Motors и Ford, които си партнират с азиатски доставчици за изграждане на производствени мощности в САЩ.
Корабостроителите се възползват
Корабостроителната индустрия в Южна Корея отбеляза ръст заради очакванията за увеличени LNG експорти под новите политики на Тръмп. HD Hyundai Mipo нарасна с 9.7%, докато HD Hyundai Heavy Industries отбеляза ръст от 6%, подкрепени от надеждите за засилено сътрудничество с американския корабостроителен сектор.
По-широки последици
Анализаторите предупреждават, че търговските политики на Тръмп могат да създадат значителни предизвикателства за икономики в Азия, зависими от износа. Такехиде Киучи от Nomura Research Institute заяви в скорошна бележка, че повишените мита и търговските смущения могат да влошат експортната среда в Япония – извод, приложим и за други страни в региона.
Докато Тръмп продължава да преоформя търговските и енергийните политики на САЩ, азиатските производители се подготвят за период на несигурност и потенциални реорганизации, за да смекчат въздействието върху операциите си.