Империята на Бъфет постига нови висини с рекордни печалби

Section image

Конгломератът на Уорън Бъфет – Berkshire Hathaway – отчете безпрецедентни печалби както за четвъртото тримесечие, така и за цялата 2024 година, като това бележи третата поредна година на рекордни резултати. Основният двигател на този растеж бяха подобренията в застрахователния сектор, особено в областта на андеррайтинга и инвестиционните приходи.

Значителна част от тези печалби дойде от огромния кешов резерв на Berkshire, който достигна рекордните $334.2 милиарда в края на годината – двойно повече спрямо предходната година.

В традиционното си годишно писмо до акционерите 94-годишният Бъфет подчерта, че макар Berkshire да предпочита инвестиции в бизнеси пред държането на кеш, компанията се е представила по-добре от очакваното, въпреки че 53% от 189-те й оперативни бизнеса са отчели по-ниски приходи.

Geico

се трансформира и намалява персонала

Една от най-успешните компании в портфолиото на Berkshire беше Geico, която претърпя сериозна трансформация под ръководството на изпълнителния директор Тод Комбс (назначен през 2020 г.). Бъфет отдаде заслугите на Комбс, заявявайки, че той "основно преформира Geico", като подобри ефективността и андеррайтинга.

Въпреки това, предизвикателства все още има. Geico съкрати повече от 2,300 работни места през миналата година и е намалила персонала си с около 10,000 служители – или 26% от общата работна сила – от края на 2022 г.

Без големи изкупувания на акции

Оперативната печалба на Berkshire скочи със 71% през четвъртото тримесечие до $14.53 милиарда, а за цялата 2024 г. нарасна с 27% до $47.44 милиарда.

Междувременно нетната печалба за тримесечието достигна $19.69 милиарда, подпомогната от увеличената стойност на акциите в Apple и American Express. За цялата година нетната печалба възлезе на $89 милиарда.

Бъфет отдавна предупреждава, че нетните резултати могат да бъдат подвеждащи, тъй като включват нереализирани печалби и загуби от акции, които Berkshire може да не продаде в продължение на години.

Една от значимите промени в стратегията на компанията през 2024 г. беше масивната продажба на акции, която донесе $143.4 милиарда в кешови постъпления. Това включва разпродажбата на 62% от дела в Apple, както и намаляване на позицията в Bank of America.

За девето поредно тримесечие Berkshire беше нетен продавач на акции, а не купувач.

Що се отнася до обратно изкупуване на собствени акции, компанията е похарчила само $2.9 милиарда през 2024 г. и не е извършила обратно изкупуване след май месец.

Според Бил Смийд, инвеститор в Smead Capital Management, Бъфет намеква в годишното си писмо, че на пазара няма достатъчно привлекателни възможности за покупка.

Застрахователни успехи и загуби от пожари

Geico отчете 29% ръст на преди данъчно печалбата от андеррайтинг за четвъртото тримесечие, а за цялата година тази печалба се удвои. Това стана възможно благодарение на по-ниския процент на премиите, изразходвани за покриване на щети – 71.8% спрямо 81% през 2023 г.. Въпреки че броят на продадените полици леко намаля, по-високите застрахователни тарифи компенсираха разликата.

Докато цялостната печалба от застрахователния бизнес се увеличи четирикратно през последното тримесечие, Berkshire прогнозира загуба от $1.3 милиарда преди данъци заради тазгодишните пожари в Лос Анджелис.

Разнопосочни резултати в другите бизнеси

Железопътният бизнес на Berkshire – BNSF – отчете 6% спад в печалбата за тримесечието и 1% за цялата година.

Печалбата в търговията на дребно и услугите също намаля, като маржовете се свиха в Pilot (веригата от бензиностанции и крайпътни заведения) и автомобилните дилърства на Berkshire.

Clayton Homes, подразделението за мобилни домове, отчете спад в приходите, поради увеличени застрахователни претенции и очаквани загуби по заеми.

От друга страна, Berkshire Hathaway Energy се представи отлично, с над 50% ръст в печалбата, благодарение на по-високи маржове в енергийния сектор. Освен това, компанията PacifiCorp намали резервите си за съдебни спорове, свързани с горските пожари в Орегон и Калифорния от 2020 г.

Бъфет разкри, че Berkshire е похарчила $3.9 милиарда, за да придобие оставащите 8% от Berkshire Hathaway Energy, които все още не притежаваше.

Извън основните си инвестиционни и застрахователни дейности, Berkshire притежава широк спектър от индустриални и потребителски марки, включително Dairy Queen, Fruit of the Loom и See’s Candies.