
ЛОНДОН – Швейцарската търговска компания Trafigura интензивно се опитва да проследи липсващи 500 милиона долара, свързани с операциите ѝ в Монголия, след едногодишно разследване на предполагаема измама в нейния местен бизнес с горива, съобщиха източници, запознати със ситуацията.
Случаят в Монголия е вторият голям случай на измама, който Trafigura разкрива в рамките на две години, и той разклаща доверието на банковите институции, които предоставят търговско финансиране, поставяйки под въпрос практиките за управление на риска и надзора на компанията, според двама банкови източника, които работят с Trafigura.
Миналия месец Trafigura обяви, че е отделила 1,1 милиарда долара, след като откри това, което нарече "неправомерни действия" в монголския си клон, включително манипулиране на данни и укриване на просрочени вземания. Компанията посочи, че основният ѝ местен партньор е признал значителен дълг към Trafigura, но не разкри подробности за идентичността на този партньор.
Според източници, запознати с операциите на Trafigura в Монголия, Lex Oil е служил като основен местен партньор на компанията. Lex Oil е признал, че дължи над половината от сумата от 1,1 милиарда долара на Trafigura, докато оставащите 500 милиона все още са неизяснени, казват същите източници, които предпочетоха да останат анонимни, тъй като не са упълномощени да коментират случая публично.
Докато разследването продължава, Trafigura все още не е обвинила официално никого или компания за измама, твърдят тези източници. Lex Oil не е отговорил на исканията за коментар, а Trafigura заяви, че разследването на предполагаемите неправомерни действия продължава.
В отговор на инцидента в Монголия, Trafigura извърши глобална оценка на риска в своите операции. Говорител на компанията посочи, че са идентифицирани високо рискови локации, но не са намерени значителни проблеми. Говорителят не предостави подробности за страните, смятани за високо рискови.
Trafigura, която разполага с кредитни линии на стойност над 77 милиарда долара от около 150 банки, разчита силно на финансова подкрепа за своите търговски дейности в нефт, газ и метали. Поради случая в Монголия, Trafigura очаква да направи корекции в своите финансови отчети за 2024 година, като ревизира сравненията с предходни години.
Това разследване следва случай на загуба от 600 милиона долара, който Trafigura понесе в началото на 2023 година заради измама с доставки на никел. Възможната загуба в Монголия е значителна спрямо годишното потребление на гориво в страната, оценявано на около 1 милиард долара.
Правителството на Монголия не е коментирало въпроса, но източници твърдят, че бизнесът с горива в Монголия е бил високодоходен за Trafigura, основно чрез смесване на горива и предоставяне на заеми на местните компании в секторите на въгледобива и горивната дистрибуция. Според тези източници, Trafigura започна своето вътрешно разследване през 2023 година, след като откри нередности, и впоследствие ангажира външен одитор за помощ в прегледа.
История на партньорството
Trafigura стана основен доставчик на гориво за Монголия около 2014 година, според източниците. Компанията се специализира в смесване на руски дизел с авиационно гориво от Сингапур, за да произвежда зимен дизел, който отговаря на условията в Монголия, където през зимата температурите рязко падат под нулата. Горивото се използва основно в монголската въгледобивна индустрия, която изнася за Китай.
Trafigura сключи партньорство с Lex Oil през 2019 година, предоставяйки кредит на Lex за снабдяване на местни клиенти. Монголски компании, включително Lex, също участваха в доставката на руски дизел на Trafigura, който швейцарският търговец смесваше с други горива и препродаваше обратно на монголски фирми.
Схемата започна да се разпада през 2020 година, когато пандемията от COVID-19 спря износа на въглища от Монголия за Китай, намалявайки търсенето на гориво. Въпреки това, Lex Oil продължи да внася и смесва горива, натрупвайки дълг към Trafigura, като в същото време разширяваше капацитета си за съхранение и предоставяше заеми на местни вносители.
С намаляването на потреблението на гориво в Монголия, Lex Oil начисляваше такси за съхранение на неизползваното гориво на клиентите си, което продължи от 2020 до 2022 година. Много монголски компании се оказаха неплатежоспособни спрямо дълговете си към Lex Oil по време на пандемията. Trafigura разкри тези неплатени задължения и просрочени дългове през 2023 година чрез допълнителни проверки след измамата с никел.
През 2023 година представители на Trafigura пътуваха до Монголия, за да се срещнат с местни служители, но не успяха да получат съдействие за възстановяване на дълговете. Trafigura отказа да коментира контактите си с монголските власти, а правителството също се въздържа от коментар.
„Това, което Trafigura вярваха, че имат в Монголия, сякаш неочаквано изчезна“, коментира един от източниците.