
Бъдещото развитие на устойчивите авиационни горива (SAF) може да се изправи пред сериозни предизвикателства с встъпването в длъжност на новоизбрания президент Доналд Тръмп, предупреждават лидери от авиационната индустрия. Те изразяват опасения, че премахването на ключови стимули може да забави напредъка в разработването на екологично чисти самолетни горива.
На конференция на авиационната индустрия в Лондон представители на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) и American Airlines споделиха тревогите си относно възможните последици от политиките на Тръмп върху инициативите за чиста енергия. Тези изказвания са сред първите, които разглеждат как неговото управление може да повлияе върху развитието на устойчивите авиационни горива.
Мари Оуенс Томсен, главен икономист на IATA, подчерта несигурността относно позицията на Тръмп по въпросите за климата и как тя може да подкопае световните усилия за справяне с екологичните предизвикателства. „Има значителни рискове относно това каква ще бъде политиката на Тръмп и как тя ще засегне колективната мотивация за борба с климатичните промени,“ отбеляза тя.
Американският Закон за намаляване на инфлацията (IRA), въведен през 2022 г., играе ключова роля в насърчаването на проекти за чиста енергия, като отпуска значителни средства за подкрепа на възобновяеми инициативи. Мнозина в авиационния сектор го разглеждат като модел за насърчаване на инвестициите в производствени мощности за SAF. Европейските авиокомпании, например, се подготвят да отговорят на изискване за увеличаване на употребата на устойчиви горива до 2026 г. и хвалят IRA като ефективна рамка.
Въпреки това, Тръмп, който е изразявал скептицизъм към климатичните промени, се е зарекъл да премахне този закон. Такова действие би изисквало подкрепата на Конгреса, но дори самата заплаха за отмяната му поражда притеснения относно бъдещата жизнеспособност на разширяването на SAF. Експерти от индустрията предупреждават, че докато съществуващите заводи за SAF може да продължат да работят, несигурността около политическата подкрепа може да обезкуражи инвестициите в нови мощности.
В момента SAF представлява само около 1% от световното потребление на авиационно гориво. За да постигне целта за нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г., производството трябва значително да се увеличи. Всякакви промени в политиката при новата администрация биха могли да възпрепятстват този напредък.
„Индустрията се нуждае от стабилна политика, за да изгради необходимата инфраструктура за производството на SAF,“ подчерта Ронс Алмонд, ръководител на междуправителствените въпроси в American Airlines, по време на конференцията. Без последователна и подкрепяща регулаторна среда усилията за устойчиви горива могат да бъдат забавени, което би отложило важния напредък в намаляването на въглеродния отпечатък на авиацията.