
Пекин/Торонто/Лондон - Новите търговски ограничения на Китай за износ на важни минерали предизвикват сериозни затруднения за западните компании.
През август Китай обяви ограничения върху износа на антимон, минерал, необходим за множество индустриални приложения. Малко след това германската мултинационална компания Henkel уведоми своите клиенти с писмо от 8 ноември, че обявява форсмажор и спира доставките на няколко продукта – адхезиви и смазочни материали, широко използвани в автомобилната индустрия.
Henkel, която разчита на антимон за продуктите си Bonderite и Teroson, съобщи за закъснения в доставките на суровини заради експортните ограничения на Китай. В писмото, подписано от двама висши ръководители, се посочва, че закъсненията се дължат на процеса по одобрение на експортни лицензи от китайското правителство. В резултат на това Henkel не може да прогнозира колко дълго ще продължи кризата.
Тази информация, заедно с данни от търговци, минни компании и индустриални експерти в Северна Америка, Европа и Китай, подчертава сериозните последствия от търговските политики на Китай. Много западни индустрии спешно търсят начини да диверсифицират своите вериги за доставки, за да намалят зависимостта си от китайските ресурси.
Henkel потвърди, че работи по смекчаване на последствията, заявявайки: „Следим отблизо глобалната ситуация със снабдяването на антимон и работим за възстановяване на решенията, които ще удовлетворят нуждите на нашите клиенти.“
Антимонът, който е рядък, но критичен ресурс, е от съществено значение за военни приложения като амуниции, инфрачервени ракети и технологии за нощно виждане. Цената му се е увеличила с почти 230% през 2024 г., достигайки около 39 000 долара на метричен тон на спот пазара в Ротердам.
Доминиращата позиция на Китай и ескалиращите ограничения за износ
Китай, който е най-големият световен производител на антимон и други стратегически минерали, има значително влияние върху веригите за доставки. Освен антимон, Пекин въведе ограничения върху износа на галий, германий и определени видове графит – ключови материали за полупроводници, соларни панели и батерии за електромобили.
Най-скоро Китай наложи пълна забрана за износ на галий, германий и антимон към САЩ. Този ход изостря напрежението между двете държави и увеличава спешността за намиране на алтернативни източници от страна на западните икономики.
Усилия за намаляване на зависимостта
В момента се реализират множество инициативи за осигуряване на алтернативни източници на критични минерали. Например, Perpetua Resources разработва антимонова мина в Айдахо с подкрепата на правителството на САЩ. Но такива проекти често изискват години, за да станат оперативни, което оставя компании като Henkel изправени пред краткосрочни предизвикателства.
В отговор на ситуацията United States Antimony, единственият северноамерикански преработвател на метала, увеличава производството си в леярната си в Монтана. Това решение следва тройното увеличение на глобалните цени на антимона след ограниченията на Китай. Компанията също така търси материали от различни държави, за да гарантира стабилност на доставките.
Други компании предприемат сходни действия. Канадската Northern Graphite, производител на натурален люспест графит, отчете 50% ръст в поръчките след обявяването на китайските ограничения за графит. В същото време ReElement Technologies активно търси местни източници на германий, за да намали зависимостта от китайска преработка.
Нарушаване на пазарите и ценова нестабилност
Ограниченията за износ от страна на Китай доведоха до скок в цените на много стратегически материали. Галият, например, е бил с 30% до 40% по-скъп извън Китай през първата половина на 2024 г. в сравнение с предходната година.
Ограниченията също така промениха глобалните пазари. Някои китайски износители не успяват да получат лицензи, което на практика ги изключва от международната търговия. В резултат ключови вносители, включително САЩ, изпитват сериозни затруднения във веригите за доставки.
Диверсификацията на веригите за доставки: Нарастващ приоритет
За индустриите, които разчитат силно на критични минерали, значението на диверсифицирането на доставчиците никога не е било по-голямо. Автомобилните производители, наред с други, преразглеждат стратегиите си, за да намалят рисковете, свързани с прекомерната зависимост от един регион.
„Когато намалявате риска, трябва да използвате различни подходи,“ обясни Максим Пика, главен директор по доставки в Stellantis. „Ако разчитате само на китайски или корейски доставчици на батерии, вие сте изложени на сериозни уязвимости.“
Ограниченията на Китай служат като събуждане за западните икономики, стимулирайки вълна от усилия за създаване на по-устойчиви и независими вериги за доставки на ключови минерали.