
СИНГАПУР,– Очаква се Китай да остане решаващ играч в световното търсене на петрол поради силния си фокус върху нефтохимикалите, дори когато потреблението му на гориво за автомобилен транспорт наближава своя връх поради енергийния преход, според Джовани Серио, ръководител на глобалния отдел изследвания във Vitol.
Като вторият по големина потребител на петрол в света, Китай ще продължи да разширява капацитета си за нефтохимическо производство през следващите години, въпреки че степента на използване на тези съоръжения вероятно ще намалее, отбеляза Серио по време на срещата на върха на FT Asia Commodities.
„Само нефтохимическият растеж на Китай през следващата година може да бъде достатъчен, за да отговори на глобалното търсене на пластмаси“, отбеляза той. „Този сектор се очаква да бъде основен двигател на търсенето на петрол както в Китай, така и в световен мащаб, тъй като е по-малко засегнат от тенденциите за декарбонизация.“
Китай, който е двигател на растежа на търсенето на петрол в световен мащаб от години, отбеляза само незначително увеличение на употребата на петрол през 2024 г., като търсенето на бензин и дизел намалява, тъй като електрическите превозни средства набират популярност и втечненият природен газ (LNG) става по-разпространено алтернативно гориво за камионите.
„Ролята на Китай може да се разглежда както като двигател на търсенето на петрол, така и като потенциален фактор за пиковото търсене, в зависимост от успеха на технологиите за енергиен преход, внедрени там“, коментира Серио. „От съществено значение е да разберем влиянието на Китай в по-широкия контекст на глобалния петрол търсене. Вярваме, че Китай ще продължи да бъде жизненоважен играч."
През 2024 г. растежът на търсенето на бензин се оценява на едва 22 000 барела на ден (bpd), което е спад от 268 000 барела на ден през 2023 г., тъй като продажбите на електрически и хибридни превозни средства изпреварват традиционните автомобили, добави Серио.
В бъдеще траекторията на търсенето на бензин в Китай ще зависи до голяма степен от темпото на обновяване на автопарка, което може да бъде повлияно от правителствените политики за стимулиране, каза той. За транспортната индустрия преминаването от дизелово гориво към втечнен природен газ ще зависи от факторите на разходите, като продажбите на камиони с втечнен природен газ ще спаднат рязко през септември поради намаляващата ценова разлика между втечнения природен газ и дизела.
Vitol коригира прогнозата си за пиковото търсене на петрол в Китай към 2030 г., отразявайки по-постепенното приемане на електрически превозни средства и по-бавния темп на ангажираност към екологичните цели. През следващите пет години растежът на търсенето на петрол в световен мащаб вероятно ще бъде движен от реактивно гориво и нефтохимически суровини като втечнен нефтен газ (LPG) и нафта, според Серио.