
Цените за превоз на руски петрол по море от Балтийските пристанища към Индия отбелязват спад през юли и август, съобщават търговци. Причината е увеличената наличност на танкери. Но тази тенденция може бързо да се обърне, ако бъде въведен нов пакет от санкции срещу Москва.
Европейският съюз е на финален етап по одобряване на 18-тия пакет санкции срещу Русия, в който се обсъжда възможност за допълнително понижаване на тавана за цената на руския суров петрол.
Настоящият таван, въведен през 2022 г., забранява търговията с руски суров петрол, транспортиран по море, ако цената надвишава 60 долара за барел. Очаква се с новите санкции този праг да бъде намален до под 45 долара.
През април глобалните цени на петрола се понижиха, което свали стойността на сорта "Уралс" под прага от $60 за барел. Това позволи на редица западни корабни компании отново да поемат товари с руски петрол, включително и за дестинации като Индия.
Според търговски източници, разходите за доставка на петрол "Уралс" от пристанищата Приморск и Уст-Луга до Индия са спаднали до $5.0 – $5.3 млн. за еднопосочен курс с танкер тип Афрамакс (средно превозващ около 730 000 барела петрол). За сравнение, през юни същата услуга е струвала $5.5 – $5.7 млн.
Миналата седмица цената на "Уралс" остана под ценовия таван от $60, което поддържа интереса на някои западни превозвачи.
Същевременно президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви, че ще направи "значимо изявление" относно Русия в понеделник. Това подхрани спекулации за възможно затягане на санкциите, което от своя страна замрази пазара за руски петролен фрахт от петък насам, по думите на един от търговците.
По-рано тази година фрахтовите тарифи рязко се повишиха, когато новите американски санкции срещу руския енергиен сектор влязоха в сила. Това принуди руските износители да търсят нови танкери, заместващи блокираните от ограниченията.
Въпреки текущото понижение, тарифите все още са по-високи от предсанкционните нива от януари, когато цената за доставка от Балтика до Индия варираше между $4.7 – $4.9 млн.