Фрахтовите тарифи за руския петрол отстъпват, но нови санкции могат да обърнат тренда

broken image

Цените за превоз на руски петрол по море от Балтийските пристанища към Индия отбелязват спад през юли и август, съобщават търговци. Причината е увеличената наличност на танкери. Но тази тенденция може бързо да се обърне, ако бъде въведен нов пакет от санкции срещу Москва.

Европейският съюз е на финален етап по одобряване на 18-тия пакет санкции срещу Русия, в който се обсъжда възможност за допълнително понижаване на тавана за цената на руския суров петрол.

Настоящият таван, въведен през 2022 г., забранява търговията с руски суров петрол, транспортиран по море, ако цената надвишава 60 долара за барел. Очаква се с новите санкции този праг да бъде намален до под 45 долара.

През април глобалните цени на петрола се понижиха, което свали стойността на сорта "Уралс" под прага от $60 за барел. Това позволи на редица западни корабни компании отново да поемат товари с руски петрол, включително и за дестинации като Индия.

Според търговски източници, разходите за доставка на петрол "Уралс" от пристанищата Приморск и Уст-Луга до Индия са спаднали до $5.0 – $5.3 млн. за еднопосочен курс с танкер тип Афрамакс (средно превозващ около 730 000 барела петрол). За сравнение, през юни същата услуга е струвала $5.5 – $5.7 млн.

Миналата седмица цената на "Уралс" остана под ценовия таван от $60, което поддържа интереса на някои западни превозвачи.

Същевременно президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви, че ще направи "значимо изявление" относно Русия в понеделник. Това подхрани спекулации за възможно затягане на санкциите, което от своя страна замрази пазара за руски петролен фрахт от петък насам, по думите на един от търговците.

По-рано тази година фрахтовите тарифи рязко се повишиха, когато новите американски санкции срещу руския енергиен сектор влязоха в сила. Това принуди руските износители да търсят нови танкери, заместващи блокираните от ограниченията.

Въпреки текущото понижение, тарифите все още са по-високи от предсанкционните нива от януари, когато цената за доставка от Балтика до Индия варираше между $4.7 – $4.9 млн.