
BYD, най-големият автомобилен производител в Китай, си поставя амбициозната цел до 2030 г. половината от продадените от компанията превозни средства да бъдат извън вътрешния пазар. Ако бъде постигната, тази цел би поставила китайската компания редом до глобални гиганти като Toyota и Volkswagen.
Разрастването ще се основава основно на навлизане в Европа и Латинска Америка, въпреки че пазарът на САЩ остава затворен за китайските марки поради търговски бариери.
Според източници, запознати с темата, ръководството на BYD представя тази цел на инвеститори още от края на 2023 г., като акцентира върху ключовата роля на Европа в глобалната стратегия на компанията.
През 2024 г. BYD е продала 4.27 милиона автомобила, като почти 90% от тях са останали в Китай. Това подчертава мащаба на предизвикателството, пред което компанията ще се изправи, ако иска да обърне съотношението в полза на чуждестранните пазари.
Според присъствали на затворени срещи с ръководството, увереността на BYD се дължи на експлозивния ѝ растеж през последните пет години, благодарение на достъпни електрически и хибридни модели.
„Смятат, че разполагат с правилните продукти, за да повторят успеха си в чужбина,“ коментира един от източниците.
„Смятат, че разполагат с правилните продукти, за да повторят успеха си в чужбина,“ коментира един от източниците.
От национален лидер до глобален конкурент
Ако успее да постигне поставената цел, BYD ще се превърне в един от най-големите производители в света, конкурирайки компании като Toyota, която реализира 10.7 милиона продажби през 2024 г. За сравнение — през 2020 г. BYD е продала по-малко от 430 000 автомобила.
Големите конкуренти вече усещат натиска. През февруари изпълнителният директор на Ford Джим Фарли нарече BYD "водещата заплаха" в глобалната надпревара за рентабилни електромобили.
„Трябва да се конкурираме и да побеждаваме BYD,“ заяви Фарли.
Правителства също реагират — ЕС наложи мита върху китайските EV, въпреки че се водят преговори за тяхното смекчаване. Междувременно САЩ прилагат още по-високи мита и предстоящи забрани за китайски хардуер и софтуер, което прави влизането на BYD на американския пазар практически невъзможно.
10 милиона продажби на хоризонта?
Според Tu Le, анализатор и основател на Sino Auto Insights, ключови пазари като Германия, Индия и Япония ще бъдат решаващи за успеха на глобалната експанзия.
„Ще е изключително трудно да се постигне тази цел без достъп до пазара на САЩ,“ отбелязва той.
„Ще е изключително трудно да се постигне тази цел без достъп до пазара на САЩ,“ отбелязва той.
Le прогнозира, че през 2025 г. BYD ще продаде около 5 милиона коли, от които 80% ще останат в Китай. За да достигне разпределение от 50/50, компанията ще трябва да удвои този обем — около 10 милиона коли годишно.
Хибриди, предимство и предизвикателства
За разлика от Tesla, която се фокусира само върху електромобили, BYD предлага както изцяло електрически, така и plug-in хибридни модели, което разширява обхвата ѝ на пазара. Очаква се през 2025 г. BYD да изпревари Tesla като най-голям световен доставчик на електрически коли.
Разширяването обаче не минава без трудности. BYD наскоро преструктурира операциите си в Европа след допуснати стратегически грешки. Въпреки това, продажбите на компанията в Европа са нараснали над четири пъти в първото тримесечие на 2025 г. до 37 201 коли, или 4.1% от EV пазара на континента според Rho Motion.
Междувременно компанията инвестира в нови заводи: в Унгария, Турция, а също така има активни проекти в Бразилия и Тайланд.
„Хенри Форд на XXI век“
Бил Русо, директор на консултантската компания Automobility, прави историческо сравнение между BYD и Ford от началото на XX век.
„Уанг Чуанфу е Хенри Форд на XXI век,“ казва той за председателя на BYD.
„Уанг Чуанфу е Хенри Форд на XXI век,“ казва той за председателя на BYD.
Според него, шансът компанията да постигне международната си цел е реален — най-вече поради по-слабата конкуренция извън Китай, за разлика от интензивната вътрешна надпревара.
„Най-големият им проблем в момента е конкуренцията у дома,“ допълва Русо.
„Най-големият им проблем в момента е конкуренцията у дома,“ допълва Русо.