
Сиатъл – Първият решаващ сблъсък около федералните средства за зарядна инфраструктура приключи във вторник, когато съдия Тана Лин издаде временна заповед, която възпрепятства Белия дом да задържи милиарди долари, предназначени за 14 щата – сред тях Калифорния, Ню Йорк, Илинойс и Вашингтон.
„Администрацията не може произволно да зачерква двупартийни програми само за да защитява рекордните печалби на петролните гиганти“, подчерта главният прокурор на Калифорния Роб Бонта.
„Администрацията не може произволно да зачерква двупартийни програми само за да защитява рекордните печалби на петролните гиганти“, подчерта главният прокурор на Калифорния Роб Бонта.
Спорният ход на Министерството на транспорта от февруари – спиране на програмата на стойност 5 млрд. USD, заложена в Закона за намаляване на инфлацията – бе оспорен по съдебен път от общо 17 юрисдикции. Съдия Лин прие, че петнадесет от тях (14 щата и столичният окръг) са вложили собствени средства в очакване на федерално съфинансиране и ще претърпят непосредствена вреда, ако помощта бъде спряна.
Седемдневният срок до влизане в сила на заповедта дава възможност на администрацията да обжалва.
Междувременно републиканските законодатели вече подготвят нови инициативи за орязване на стимули за електромобили – от отмяна на данъчната отстъпка от 7 500 USD за нови EV до законопроекти против стандартите за вредни емисии.
Контекст
Законопроект на Камарата на представителите (май 2025 г.) цели да отмени както кредити за потребителите, така и регулации, задължаващи производителите да увеличават дела на електромобилите.
Общата служба по управление вече е забранила инсталирането на нови зарядни станции в сградите на федералната администрация, освен ако не са „критично важни“.
Какво следва?
Администрацията има седем дни, за да обжалва решението на съдия Лин. Ако апелативният съд не отмени заповедта, средствата за зарядна инфраструктура трябва да бъдат отблокирани и преведени на щатите, за да могат те да продължат изграждането на мрежата от бързи зарядни станции.