Нови американски мита върху внос на соларни панели от Югоизточна Азия ще увеличат разходите и ще намалят маржовете на печалба

Section image

 

Section image
Section image
Section image

ПЕКИН – Новите мита на САЩ върху вноса на соларни панели от Югоизточна Азия се очаква да повишат цените за потребителите и да намалят печалбите на производителите, въпреки че експерти от индустрията отбелязват, че мярката е била предвидима.

Обявени в петък от Министерството на търговията на САЩ, новите мита разширяват антидъмпинговите мерки, включвайки соларни клетки в допълнение към готовите модули, които досега бяха обект на ограничения.

Пиер Лау, анализатор в Citi, коментира, че увеличението на митата е в съответствие с очакванията на пазара. В дългосрочен план тези мита биха могли да стимулират увеличаване на соларното производство в САЩ, намалявайки зависимостта от внос.

„Китайските производители на модули като цяло смятат, че краткосрочното въздействие ще бъде ограничено, тъй като по-голямата част от допълнителните разходи се очаква да бъдат прехвърлени на клиентите в САЩ“, обясни Лау.

Решението е продължение на търговски иск, подаден от група компании, включително южнокорейската Hanwha Qcells и First Solar. Те обвиняват китайски компании в продажба на соларни компоненти на цени под производствените разходи, което подбива конкуренцията.

Засегнатите производители може да се ориентират към доставка на соларни клетки от държави като Лаос и Индонезия или да поемат разходите върху своите печалби, според Яна Хришко, ръководител на глобалните изследвания за соларни вериги на доставки в консултантската компания Wood Mackenzie.

„Тези компании са решени да останат конкурентоспособни на американския пазар,“ каза Хришко. „Производствените разходи в Югоизточна Азия са сравнително ниски в сравнение с цените, на които продават в САЩ.“

Китайски фабрики за соларни панели вече се появяват в държави като Индонезия и Лаос, които в момента са изключени от новите мита. Въпреки това експерти предупреждават, че тези държави могат да бъдат обект на подобни ограничения, ако износът им значително нарасне.

За Индонезия пренасоченото производство може да бъде погълнато от разрастващия се вътрешен соларен пазар, подкрепен от изисквания за местно съдържание, добави Хришко.

През 2023 г. около 80% от соларния внос в САЩ, на стойност рекордните 15 милиарда долара, идваше от Камбоджа, Малайзия, Тайланд и Виетнам.

Антидъмпинговите ставки на Министерството на търговията на САЩ варират значително – вносът от Виетнам е обложен с мита от 271.28%, Камбоджа с 125.37%, Тайланд с 77.85%, а Малайзия с 21.31%. Основните производители имат специфични за компаниите ставки.

Въпреки че САЩ представляват едва 4% до 10% от обема на продажбите на китайските производители на соларни модули, пазарът генерира по-голям дял от техните приходи, според анализаторите от Citi.

Окончателното решение на Министерството на търговията се очаква на 18 април, когато предложените тарифи може да бъдат преразгледани.