

Държавната петролна компания Pemex активно проучва нови пазари в Азия и Европа, за да намали зависимостта си от американските купувачи, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи високи мита върху мексиканския петрол. Това разкри високопоставен представител на мексиканското правителство.
Тази седмица САЩ въведоха 25% мито върху вноса от Мексико и Канада. Докато Канада успя да договори по-ниска 10%-на ставка за своя петрол, мексиканският износ към САЩ ще бъде обложен с пълните 25%.
През миналата година Pemex изнесе средно по 806 000 барела на ден (bpd), като 57% от този обем беше насочен към САЩ. Въпреки това, през януари износът спадна с 44%, достигайки 532 404 bpd, което е най-ниското ниво от десетилетия.
Въпреки че Мексико вече доставя суров петрол на някои клиенти в Азия и Европа, основният купувач на нейния флагмански тежък Maya петрол остава САЩ.
Търсене на нови пазари
За да компенсира потенциалните загуби, Pemex е започнала преговори с потенциални купувачи извън САЩ, разкри правителственият представител, който пожела да остане анонимен поради чувствителния характер на сделките.
„Има силен интерес към мексиканския петрол от рафинерии в Европа, Индия и други части на Азия“, посочва източникът. „Тежкият петрол остава търсен, а Pemex има какво да предложи“.
Той добави, че първоначалните разговори с китайски купувачи са особено обещаващи:
„Китай проявява значителен интерес към нашия петрол, а как ще се преразпределят тези търговски потоци, ще зависи от пазарното търсене“.
Източници от търговската дивизия PMI Comercio Internacional потвърдиха, че Китай, Индия, Южна Корея и дори Япония са потенциални пазари за мексиканския суров петрол, въпреки че разходите за транспорт до тези региони са по-високи.
„Само Азия има капацитета да поеме обемите, които преди това заминаваха за САЩ“, отбеляза един от трейдърите, подчертавайки, че азиатските рафинерии са добре оборудвани за обработка на тежкия Maya петрол.
Без отстъпки в цените
Спекулациите в индустрията предполагаха, че Pemex може да предложи ценови отстъпки, за да задържи американските купувачи. Но правителственият представител категорично отхвърли тази възможност.
„След като изтекат настоящите договори с американските купувачи този месец, доставките ще бъдат пренасочени към Азия и Европа“, заяви той.
Според него не са водени разговори с американските клиенти относно предсрочно прекратяване на договорите, но Pemex остава фокусирана върху алтернативни купувачи.
Източници от търговската дивизия също потвърдиха, че няма планове за намаляване на цените, за да се компенсират митата.
Предизвикателства пред мексиканската петролна индустрия
Въпреки че Мексико е един от големите производители на петрол, страната се бори с намаляващ добив от своите застаряващи находища в Мексиканския залив, което е довело до най-ниските нива на производство от повече от 40 години.
Освен това рафиниращата индустрия в страната изпитва сериозни трудности, като продължават забавянията в старта на новата рафинерия Olmeca в Дос Бокас с капацитет 340 000 bpd.
В резултат на това Мексико е принудено да изнася суров петрол, докато в същото време внася бензин и дизел, като голяма част от горивата идват от САЩ.
Ако страната не инвестира сериозно в проучване и добив, Мексико може да се окаже в още по-парадоксална ситуация – да започне да внася суров петрол, за да захранва новите си рафинерии през следващото десетилетие – нещо, което до скоро изглеждаше немислимо.