Инвестиции в производство на батерии за електромобили в Европа: Регионален преглед

Section image

 

Европа, дом на производители като Volkswagen и Stellantis, се стреми да се утвърди като лидер в производството на батерии за електромобили (EV). Въпреки това, усилията на континента срещат пречки, включително спад в търсенето на електромобили и други предизвикателства. Неотдавнашното обявяване на банкрут на шведската компания Northvolt в САЩ е пример за трудностите в изграждането на самостоятелна индустрия, способна да съперничи на китайското господство.

По-долу е предоставен преглед на активни, планирани и забавени проекти за батерии в различни държави в Европа:

Активни проекти

Великобритания

  • Съндърланд: Заводът на AESC, подкрепян от Nissan, работи от 2012 г. с производствен капацитет от 1,8 GWh.

Чехия

  • Хорни Суха: Magna Energy Storage стартира този завод през 2020 г. с първоначален капацитет от 200 MWh, с цел да достигне 15 GWh.

Франция

  • Дуврен: Automotive Cells Company (ACC), съвместно предприятие на Stellantis, Mercedes-Benz и TotalEnergies, започна операции в края на 2023 г., с цел от 13 GWh до 2026 г.

  • Кимпер: Blue Solutions управлява завод с комбиниран капацитет от 1,5 GWh от своите съоръжения във Франция и Канада.

Германия

  • Грюнхайде: Tesla планира да удвои капацитета на своя завод в района на Берлин до 100 GWh.

  • Ерфурт: CATL увеличава капацитета на завода си от 8 GWh на 14 GWh.

  • Лудвигсфелде: Microvast управлява съоръжение с капацитет от 1,5 GWh, като планира да го увеличи до 6 GWh.

Унгария

  • Гьод: Заводът на Samsung започна производство през 2018 г. с капацитет от 30 GWh.

Италия

  • Теверола: FAAM започна операции през 2024 г. с първоначален капацитет от 0,35 GWh и цел от 8 GWh.

Норвегия

  • Арендал: Заводът на Morrow, отворен през 2024 г., цели капацитет от 32 GWh.

Полша

  • Вроцлав: LG Energy Solution започна производство през 2017 г., с цел от 115 GWh до 2025 г.

Сърбия

  • Суботица: ElevenES стартира завод за LFP батерии през 2024 г. с планове да достигне 48 GWh до 2027 г.

Швеция

  • Шелефтео: Заводът на Northvolt функционира от 2021 г., но се сблъсква с производствени проблеми и намален капацитет от планираните 16 GWh.

Предстоящи инициативи

Белгия

  • Сенеф-Манаж: Avesta Battery планира завод с капацитет от 3 GWh, който ще бъде напълно функциониращ до 2030 г.

Великобритания

  • Съмърсет: Tata Group инвестира £4 милиарда в завод с капацитет от 40 GWh до 2026 г.

Финландия

  • Котка: Съвместно предприятие за производство на клетки планира старт на операции до 2026 г.

Франция

  • Дуай: Envision изгражда завод с капацитет от 9 GWh до 2026 г.

  • Дюнкерк: Проекти на ProLogium и Verkor са насочени към капацитети от съответно 48 GWh и 12 GWh.

  • О-дьо-Франс: Tiamat Energy планира завод за натриево-йонни батерии с капацитет от 5 GWh до 2029 г.

Германия

  • Залцгитер: Volkswagen подготвя съоръжение с капацитет от 20 GWh, което ще започне производство до 2025 г.

  • Хайде: Northvolt изгражда нов завод, подкрепен от значителни субсидии.

Унгария

  • Дебрецен: CATL строи завод на стойност 7,3 милиарда евро с капацитет от 100 GWh до 2026 г.

Норвегия

  • Трондхайм: Заводът на Elinor планира капацитет от 40 GWh до 2030 г.

Испания

  • Сарагоса и Сагунто: Stellantis и Volkswagen водят проекти за постигане на капацитети от 50 GWh и 40 GWh до 2026 г.

Забавени или прекратени проекти

Някои проекти са изправени пред затруднения поради променящите се пазарни условия и спад в търсенето. Например:

  • ACC е спряла разработки в Германия и Италия.

  • Northvolt е прекратила планове за допълнителни заводи в Швеция.

  • FREYR е насочила своето производство от Норвегия към Северна Америка.