
Европейските рафинерии за петрол са изправени пред нарастваща конкуренция от модерни и високотехнологични съоръжения в Азия, Близкия изток и Африка, което вече доведе до закриване на редица мощности на Стария континент. За да запазят позициите си, компаниите насочват усилията си към инвестиции в енергийния преход и производство на по-чисти горива.
„В момента всички сме в своеобразна игра на последния оцелял, за да не бъдем следващите затворени мощности,“ коментира Тони Фаунтин, управляващ партньор на Essar, по време на енергийната конференция в Лондон.
Европейските рафинерии са поставени под силен натиск от екологични регулации и стремежа на ЕС да намали въглеродния отпечатък. Това води до ускорено производство на устойчиво авиационно гориво (SAF) и биогорива, които ще бъдат ключови за сектора през идните години.
„Регулаторната среда вече не е просто ограничение. Тя ни показва какво трябва да бъдем, за да оцелеем на този пазар. Това се превърна в самостоятелен бизнес модел,“ заяви Лукаш Струпчевски, изпълнителен директор за доставки на суров петрол в PKN Orlen.
Компанията Essar планира окончателно инвестиционно решение за своя завод за син водород във Великобритания до края на годината. Освен това, фирмата получи и държавна подкрепа за производствена инсталация за SAF в Станлоу.
От своя страна, PKN Orlen работи върху увеличаване на ко-преработката за SAF и изграждане на мощности за напреднали биогорива, за да отговори на растящото търсене в рамките на инициативите RefuelEU Aviation и FuelEU Maritime.
„Стратегията за декарбонизация е начин да преминем от средното ниво на европейския пазар към водещите позиции,“ подчерта Фаунтин.
Той допълни, че държавната подкрепа е решаваща, за да не стане Обединеното кралство прекалено зависимо от внос. „Ако рафинериите намалеят под четири, страната рискува да разчита на повече от 40% внос, което вече е опасно ниво,“ предупреди Фаунтин. В момента 30% от горивата във Великобритания се доставят чрез внос.