Honda губи позиции във Виетнам: електрическата вълна на VinFast променя пазара

Section image

Honda, дългогодишният лидер на пазара на мотоциклети във Виетнам, е изправена пред сериозно предизвикателство, докато страната ускорява прехода си към електрическа мобилност. Според пазарни данни и потребителски проучвания, правителствените мерки за ограничаване на бензиновите превозни средства вече пренасочват интереса на купувачите към местния производител VinFast.

Правителствен натиск за бърза електрификация

През юли премиерът Фам Мин Чин издаде директива, с която нареди забрана за движение на моторни превозни средства с двигатели с вътрешно горене в центъра на Ханой след 12 месеца, а от 2028 г. – разширяване на забраната и за други градски зони.

Решението предизвика бурни реакции от страна на Honda и други производители, които определят темпа на промяната като „твърде бърз“. По данни на индустрията, продажбите на Honda във Виетнам са намалели с близо 22% през август в сравнение с юли, а спадът на годишна база е 13%.

Променящи се нагласи сред потребителите

Проучване на Asia Plus Inc., проведено през септември, показва, че жителите на Ханой и Хо Ши Мин все по-често планират следващият им мотор да бъде електрически.
От анкетираните 54% заявяват, че ще изберат електрически модел, докато само 24% остават привърженици на бензиновите мотори. В столицата Ханой този дял достига 60%.

Основната причина, посочена от участниците, е именно държавната политика в подкрепа на електромобилите, включително данъчни стимули и предстоящи забрани.

Honda срещу VinFast: сблъсък на поколения

Виетнамският пазар на двуколесни превозни средства е оценен на 4,6 млрд. долара през 2025 г., като се очаква да нарасне до 6 млрд. долара до 2030 г.
Досега бензиновите мотори доминираха, а Honda държи над 80% от пазара с продажби от 2,6 милиона мотора за последната година. За сравнение, VinFast е доставил около 71 000 електрически мотора, но този дял расте бързо.

Правителствената подкрепа чрез забрани, стимули и активна публична комуникация променя драстично потребителските нагласи, ускорявайки пазарния преход далеч по-бързо, отколкото традиционните производители очакваха,“ коментира Кенго Курокава, ръководител на Asia Plus.