
Русия направи ключова технологична стъпка в арктическата си енергийна стратегия, след като получи първия изцяло произведен в страната LNG танкер от ледови клас Arc7. Корабът вече е предаден на Sovcomflot, а плановете предвиждат още два подобни съда да влязат в експлоатация през 2026 г.
Проектът има стратегическо значение за Русия на фона на продължаващите ограничения върху достъпа до специализирани LNG превозвачи, особено такива, способни да работят в екстремните ледови условия на Арктика. Именно тези ограничения превърнаха изграждането на собствен флот от ледоразбиващи газови танкери в приоритет от национален мащаб.
Новият кораб е построен в Zvezda shipyard – най-модерната руска корабостроителница, специализирана в Arc7 ледови клас съдове, които могат да пробиват лед с дебелина до 2 метра и да осигуряват целогодишен износ на втечнен природен газ от арктическите находища.
Танкерът носи името „Алексей Косигин“ и е планирано да бъде включен във флота, обслужващ проекта Arctic LNG 2 – един от най-амбициозните LNG проекти в света, но и сред най-силно засегнатите от международни санкции.
Основният инвеститор в проекта, Novatek, притежава 60% дял в Arctic LNG 2 и вече е заявила намерението си общо 15 танкера Arc7 да бъдат построени в Zvezda, като общият брой договорени съдове достига 21. Това ясно показва стремежа към пълна логистична автономия при арктическите LNG доставки.
Танкерите от този клас са оборудвани с двойни корпуси, подсилени винтове, специални ледоустойчиви носови секции и конструктивни решения, които позволяват двупосочно движение през лед. Това ги прави незаменим елемент от веригата за износ на руски LNG от Арктика към глобалните пазари.
