
Американският сенатор Рон Уайдън, дългогодишен член и водещ демократ в Комисията по финанси на Сената на САЩ, започна мащабна институционална проверка срещу седем от най-големите компании в световния танкерен бизнес, във връзка със съмнения, че морски танкери се използват за нелегален трансфер на горива между САЩ и Мексико, обслужващ престъпни картелни мрежи.
В официални писма сенаторът изисква подробни обяснения относно процедурите за контрол, проверка на клиенти и проследяване на товари, с които компаниите гарантират, че техните плавателни съдове не участват пряко или косвено в незаконен трафик на въглеводороди. Исканата информация трябва да бъде предоставена до 10 януари 2026 г.
Според данни на Министерството на финансите на САЩ, нелегалната търговия с петролни продукти вече е вторият по големина източник на приходи за мексиканските картели, веднага след наркотрафика. Престъпните мрежи са успели да се внедрят дълбоко в енергийно-логистичната система на Северна Америка, използвайки камиони, железопътен транспорт и все по-често морски танкери.
„Искам да бъда сигурен, че както частният сектор, така и американските институции правят всичко възможно, за да прекъснат този финансов поток към организираната престъпност“, подчертава Уайдън в кореспонденцията си. По думите му писмата са първа стъпка към разкриване на слабите места в съществуващия контролен механизъм.
Проверката обхваща водещи имена в индустрията: Torm, International Seaways, Norden, CMB.Tech, Frontline, Teekay и Scorpio. Към момента нито една от компаниите не е обвинена в нарушение, но част от тях вече са били косвено свързвани с плавателни съдове, за които разследващи органи подозират участие в съмнителни доставки.
Механизмът на схемата е сравнително прост, но изключително доходоносен. Мексико налага специален акциз (IEPS) върху вносни горива като дизел и бензин. Контрабандистите декларират товара като друг вид петролен продукт, освободен от налога, което позволява избягване на данъци в размер на до 50% от стойността на товара. При един-единствен танкер това означава спестени милиони долари.
Според американски и мексикански служби Картелът „Халиско – Нова генерация“ е водещият играч в този сегмент и единствената престъпна организация, която системно използва морски танкери за подобни операции. Нелегалният внос вече представлява до една трета от целия пазар на дизел и бензин в Мексико, като годишната стойност на незаконните доставки надхвърля 20 милиарда долара.
„Мащабът на тези операции е зашеметяващ“, пише Уайдън. „Ограничаването им е критично важно за отслабване на способността на картелите да финансират производство и разпространение на фентанил, кокаин и други смъртоносни наркотици. Международната корабна индустрия трябва да поеме своята отговорност.“
