
През последната година международни търговци са преопаковали над 1 милиард долара венецуелски петрол, изпращан към Китай, като бразилски суров петрол, разкриват данни от фирми за проследяване на танкери, търговски документи и показания на четирима независими търговци. Целта: намаляване на логистичните разходи и заобикаляне на американските санкции.
Най-голямата част от този петрол достига независимите китайски рафинерии, които често купуват петрол от страни, подложени на санкции от САЩ. Преди това, пратките минаваха през Малайзия, използвана като ключов хъб за прехвърляне на венецуелски и ирански суровини.
Но от юли 2024 г. насам, нова практика позволява директни доставки от Венецуела до Китай, при които товарите са обозначени като произхождащи от Бразилия. Това съкращава пътуването с около четири дни, премахвайки нуждата от междинно прехвърляне в Азия.
САЩ наложиха санкции върху износа на венецуелски петрол още през 2019 г., като част от опитите си да ограничат приходите на правителството на Николас Мадуро, което отдавна е обвинявано в изборни нарушения. Венецуела определя санкциите като „икономическа война“.
В миналото търговците често прибягваха до прехвърляне на товарите между кораби в открито море с цел да прикрият произхода на нефта. Новата практика включва подмяна на сигнала за местоположение на танкерите – така изглежда, че корабите потеглят от бразилски пристанища, докато в действителност товарят във Венецуела. Това е познато като „спуфинг“.
Според китайските митнически данни, между юли 2024 г. и март 2025 г., вносът на така наречен „смесен битумен нефт“ от Бразилия възлиза на около 2,7 милиона тона, което се равнява на 67 000 барела на ден и е на стойност 1,2 милиарда долара.
Но според Petrobras, официалният износител на бразилски петрол, страната рядко изнася битумен бленд, а митническите данни не показват подобен износ за Китай поне от 2023 г. насам.
Магда Шамбриард, главен изпълнителен директор на Petrobras, потвърждава:
„Основното, което изнасяме за Китай, е суров нефт от дълбоководни находища под солените пластове. Не е битум.“
„Основното, което изнасяме за Китай, е суров нефт от дълбоководни находища под солените пластове. Не е битум.“
Всъщност, зад „бразилския“ битумен нефт, пристигащ в Китай, често се крие венецуелският Merey 16 – тежък сорт, продаван от PDVSA чрез посредници. Причината за тази маскировка е, че вносът на битумен нефт в Китай не изисква специални квоти, за разлика от традиционния суров петрол.
Търговците често подменят сертификатите за произход, без корабите дори да се приближават до Бразилия. Според документи на PDVSA, през 2025 г. няколко танкера, наети от Hangzhou Energy, са използвали именно тази тактика, включително спуфинг на сигнали, с цел да изглежда, че напускат Бразилия.
Пример за това е танкерът Karina (с либерийски флаг), който през февруари е натоварил 1,8 милиона барела Merey 16 под фалшивото име „Katelyn“. Според сателитни и морски данни, той е изключил реалния си сигнал, за да симулира бразилски произход, и е разтоварил в китайското пристанище Янпу в началото на април.
Нито китайските митници, нито PDVSA, нито правителствата на Венецуела и Бразилия са дали официални коментари по случая.
ИКОНОМИЧЕСКИ ИЗГОДИ
Извън очевидното съкращаване на времето и разходите за логистика, преструването, че пратките са бразилски, улеснява финансирането през банки, коментира един от търговците.
„Печалбата от по-краткото пътуване не е голяма, но получаването на финансиране е по-лесно и облекчава натиска върху оборотните средства.“
„Печалбата от по-краткото пътуване не е голяма, но получаването на финансиране е по-лесно и облекчава натиска върху оборотните средства.“
Китай, подобно на Венецуела, не признава едностранните санкции и продължава да бъде основен клиент за венецуелски суровини.
През 2024 г. Венецуела е доставила на Китай около 351 000 барела на ден, а през първите четири месеца на 2025 г. този обем е нараснал до 463 000 барела дневно, сочат вътрешни данни и морска статистика.
Все още повечето доставки формално се декларират като малайзийски – независимо дали под формата на „смесен битумен нефт“ или като малайзийски суров нефт, като под 10% от обемите официално са описани като венецуелски.