Глобалните продажби на електромобили през юни: скок от 24 %, но американският пазар остава в застой

broken image

Световните доставки на електрически и плъгин хибридни автомобили нараснаха с 24 % през юни 2025 г., показват изчисленията на анализаторската компания Rho Motion. Двигател на ръста са пазарите в Китай и Европа, където преминаването към електрически транспорт запазва темпото си.

За разлика от това, продажбите в Съединените щати намаляха с 1 %. Данните на експерта Чарлс Лестър сочат, че по‑ранното спиране на федералния данъчен кредит за покупка на електромобили — заложено в последния бюджетен пакет на президента Доналд Тръмп — допринася за слабата динамика отвъд океана. Допълнително, по‑бавните продажби в Канада доведоха до това Северна Америка за пръв път да изостане от групата „останал свят“, в която влизат бързоразвиващите се пазари в Югоизточна Азия и Латинска Америка.

Междувременно автомобилните производители са изправени пред 25‑процентов вносен митнически тариф в най‑големия след китайския пазар – САЩ. Това принуди редица компании да преразгледат или дори да оттеглят прогнозите си за 2025 г.

В Европа картината е различна: щедри стимули за частни и корпоративни клиенти в ключови държави като Германия и Испания, както и по‑евтини електромобили в шоурумите, дават надежда, че търсенето ще остане силно през втората половина на годината. Докато модели от сегмента на малките коли с марките Volkswagen и Renault се радват на стабилен интерес, китайският производител BYD продължава да завоюва пазарен дял на Стария континент и да тласка растежа на нови пазари.

Цифрите накратко

  • 1,8 млн. продадени електромобили и плъгин хибриди в света през юни.

  • 1,11 млн. от тях са реализирани в Китай (скок +28 %).

  • 390 хил. продажби в Европа (+23 %).

  • 140 хил. в Северна Америка (‑9 %).

  • 140 хил. в „останал свят“ (+43 %).

Какво предстои?

„Вече се появиха информации за по‑ниско темпо в Китай, тъй като някои градове изчерпаха местните си подпомагателни бюджети,“ обяснява Лестър. „Но очакваме през втората половина на годината да бъдат отпуснати нови субсидии, което може да доведе до силен тласък на продажбите към края на 2025 г.“