Европейските пристанища изостават с бреговото електрозахранване преди крайния срок 2030 г.

broken image

Ново изследване на 31 водещи европейски порта разкрива, че повечето от тях са направили скромен напредък в изграждането на електрическите връзки, които позволяват на корабите да изключват дизеловите си двигатели по време на престой. Според Transport & Environment (T&E) едва една пета от необходимите OPS връзки са изградени или поне договорени.

Регламентите на ЕС поставят крайна дата 2030 г., но само четири пристанища—Копенхаген, Кил, Берген и Ставангер—са осигурили повече от половината необходими контакти.

Жителите край круизните терминали отдавна се надяват, че бреговото захранване ще намали шума и изпаренията от корабите, които поддържат двигателите си включени за осветление и климатизация. Горивото за морски транспорт отделя SO₂, NOx, фини прахови частици и CO₂; включването към електромрежата почти премахва тези локални замърсители.

Проучването показва сериозни различия между видовете кораби. При круизните и пътническите съдове са обезпечени 38 % от нужните връзки, докато при контейнеровозите—само 11 % от изискуемите 294.

Организацията настоява пристанищата да дадат приоритет на круизните кораби заради редовните им маршрути и близостта до центъра на града. Антверпен, Дъблин, Гданск и Лисабон все още не са инвестирали в OPS. В Лисабон, където годишно спират стотици круизи, първите кабели ще бъдат готови чак през 2029 г., сочат данни на португалското правителство.