Контейнерният транспорт инвестира в кораби с двоен горивен режим за преход към зелена енергия

Section image

 

През последните години водещи компании в контейнерния транспорт, включително Maersk, CMA CGM и COSCO, са поръчали стотици нови кораби с цел да намалят емисиите на парникови газове (GHG) в индустрията. Тези инвестиции се дължат на нарастващия натиск от страна на регулатори и клиенти за приемане на устойчиви практики. Въпреки това, разнообразието от възможни зелени горива и несигурността относно тяхната наличност и достъпност в бъдеще правят прехода предизвикателен.

Критична индустрия пред сериозни предизвикателства

Морският транспорт е отговорен за около 3% от световните емисии на парникови газове, което прави декарбонизацията му важна за борбата с климатичните промени. Въпреки това, преходът към по-чисти операции изисква значителни усилия, включително инвестиции за милиарди долари в нови кораби и устойчиво производство на горива.

Международната морска организация си е поставила за цел нулеви емисии в сектора до 2050 г., но липсата на ясни насоки от страна на политиците оставя компаниите сами да намерят решения за прехода.

„Няма ясно доминиращо алтернативно гориво,“ коментира Кнут Орбек-Нилсен, изпълнителен директор на DNV Maritime. Заради тази несигурност, компаниите инвестират в кораби с двоен горивен режим, които могат да използват различни зелени горива или традиционен петрол в случай на недостиг или високи разходи за алтернативите.

Инвестиции в кораби с двойно гориво

Към края на октомври контейнерните транспортни компании са поръчали 522 кораба с двоен горивен режим, според данни на DNV. От тях 303 са проектирани за работа с втечнен природен газ (LNG), 216 с метанол, два с водород и един с амоняк. Ребека Галанопулос, старши анализатор във Veson Nautical, отбелязва значително увеличение в поръчките за двигатели с двоен горивен режим – 65% от новите поръчки през 2024 г. са за такива кораби, в сравнение със само 4% през 2018 г.

„Водещите играчи в индустрията подготвят флотовете си за несигурно бъдеще,“ добавя тя.

Финансови и екологични разходи на декарбонизацията

Морският сектор изразходва около 2,5 милиарда барела тежко гориво годишно. Декарбонизацията на индустрията може да струва над 100 милиарда долара годишно и да удвои цените на горивата, според оценки на Конференцията на ООН за търговия и развитие.

Контейнерните кораби, макар и да представляват малка част от световния флот, са сред най-интензивните по отношение на разходите за гориво, поради високата си скорост и оперативни нужди. Затова компаниите в този сектор водят в усилията за декарбонизация, като поръчват значително повече кораби с алтернативно гориво, отколкото други сектори като танкери за нефт или насипни кораби.

Биодизелът, произведен от отпадъчно олио и други продукти, предлага временна опция, но неговите доставки не са достатъчни за нуждите на индустрията. Компании като CMA CGM вече го използват и постигат значителни намаления на емисиите на въглероден диоксид на контейнер.

„Движим се в правилната посока, но решението ще изисква разнообразие от опции,“ коментира Хедър Ууд, вицепрезидент по устойчиво развитие в CMA CGM. Компанията инвестира 15 милиарда долара в кораби, които могат да работят с различни видове по-чисти горива.

LNG – спорно преходно решение

Корабите с двоен режим, работещи на LNG, са основната част от текущите поръчки. Макар LNG да намалява емисиите на парникови газове с до 23% в сравнение с традиционните горива, опасенията остават заради възможни течове на метан – силен парников газ – по време на производството и употребата му. Въпреки това, утвърдената верига на доставки прави LNG атрактивен избор за много оператори.

Водещи компании като MSC залагат на LNG заради неговата надеждност, а германската Hapag-Lloyd вече изпълнява договор за транспортиране с биометан, базиран на отпадъци, за Алианса на купувачите на нулеви емисии, включващ компании като Amazon, IKEA и Nike.

Според Джо Фридман, вицепрезидент по изследванията на веригата за доставки в Rystad Energy, преходни горива като LNG ще играят ключова роля поне до 2040 г.

Призив за регулаторна яснота

Ръководителите в индустрията настояват за глобални регулации, които да създадат яснота и да насърчат инвестиции в зеления енергиен пазар за десетилетия напред. Те искат крайни срокове за премахване на замърсяващите горива, стимули за производство и използване на алтернативни горива и санкции за закъснели в прехода компании.

Някои компании инвестират в зелени горива като метанол, амоняк и водород, произведени с възобновяема енергия. Maersk, CMA CGM, Evergreen и COSCO проучват метанол като гориво, а CMA CGM и COSCO си сътрудничат за доставки на зелен метанол в големи пристанища в Китай.

„Можем да чакаме и да видим какво ще стане, или да действаме проактивно,“ заяви изпълнителният директор на Maersk, Винсент Клерк, по време на представянето на един от зелените метанолови кораби на компанията.

Докато индустрията търси устойчив път напред, акцентът остава върху гъвкавостта и сътрудничеството за преодоляване на сложните предизвикателства на зеления преход.