Бумът в енергийните батерии променя пазарите – никелът и кобалтът изостават

broken image

Секторът на енергийното съхранение преживява бурно развитие, водено от литиево-железо-фосфатните (LFP) батерии, които стават гръбнак на новото поколение енергийни проекти – драматично променяйки търсенето на ключови метали като никел и кобалт.

Ярък пример за тази трансформация е проектът Thorpe Marsh на компанията Fidra Energy. Разположен в Северна Англия, той ще се превърне в най-голямото хранилище за електроенергия в Европа, когато бъде завършен. Оценен на 600 милиона паунда (800 милиона долара), проектът бе на ръба на отмяната поради икономическа неяснота – докато цените на LFP батериите не се сринаха с близо 50% само за 18 месеца.

„Първоначално не можехме да направим проекта икономически обоснован“, споделя Крис Елдър, изпълнителен директор на Fidra Energy.

Сега компанията е готова да започне инсталирането на батериите още догодина. LFP батериите са значително по-евтини и не съдържат никел или кобалт, което ги прави по-достъпни и по-устойчиви.

Търсенето на никел и кобалт рязко спада

Доскоро се смяташе, че електромобилите ще изискват огромни количества никел и кобалт, за да осигурят батерии с голям пробег. Това доведе до увеличено производство – особено в Индонезия (никел) и Демократична република Конго (кобалт).

Но забавянето на инфраструктурата за зареждане и ограничената наличност на достъпни EV модели извън Китай накараха някои производители да намалят електрификационните си амбиции.

  • Цените на никела са паднали с 50% за последните три години

  • Цените на кобалта са се сринали с 60%

Междувременно, според Rho Motion, през 2023 г. продажбите на батерии за енергийно съхранение са се увеличили с 51%, а през 2024 г. се очаква нов ръст от 40%изпреварвайки ръста при електромобилите, който е 23%.

LFP батериите навлизат и при колите

Докато мрежовото съхранение води тенденцията, LFP батериите се използват все по-често и от китайски производители на EV – най-вече от BYD, която изпревари Tesla и стана световен лидер по продажби на електромобили през 2023 г.

Според данни на CRU Group:

  • Интензитетът на използване на никел в батерии е намалял с близо 30% между 2020 и 2024 г.

  • За кобалт спадът е още по-драстичен – над 65%

„Това е фундаментална промяна в употребата на суровини при батериите“, казва Мартин Джаксън от CRU.

Предизвикателства пред веригите за доставки

Макар технологиите да напредват, геополитическите предизвикателства остават. 90% от батериите за енергийно съхранение в САЩ се внасят от Китай. Въпреки усилията на администрацията на Доналд Тръмп за намаляване на зависимостта, временните мита от 41% върху китайски батерии затрудняват местното разрастване на капацитета.

В Европа също се търси независимост, но реалността е различна. Fidra Energy използва батерии от китайската Sungrow Power Supply, а Елдър е откровен:

„Ако британското правителство иска да постигне целите си за нетни нулеви емисии, ще трябва прагматично да работи с Китай.“

Литият – крехък баланс между търсене и цена

Въпреки че литият остава основен компонент в батериите, цените му продължават да падат поради свръхпредлаганесамо тази година цените на литиевия карбонат са спаднали с още 20%.

„Ролята на стационарното съхранение в цялостното търсене на батерии расте значително. Това е все по-важно за производителите на литий в момент на по-бавен от очакваното растеж при EV“, казва Йола Хюз от Rho Motion.

Етика и устойчивост – новите движещи сили

Освен цената, и етичните аспекти започват да влияят на избора на батерии. Много производители търсят батерии с по-дълъг живот и прозрачност на произхода, особено предвид проблемите с правата на човека и детския труд при добива на кобалт в Конго.

„Има все повече очаквания към производителите относно проследимостта на произхода. Някои от тези ресурси идват от страни с проблематичен контекст“, споделя Ларс Кристиан Бакер, изпълнителен директор на Morrow Batteries.

Компанията ще започне производство през второто тримесечие и планира 1 GWh батерии годишнодостатъчни да захранят 1 милион домакинства за 1 час, по данни на британския енергиен регулатор.