
Секторът на енергийното съхранение преживява бурно развитие, водено от литиево-железо-фосфатните (LFP) батерии, които стават гръбнак на новото поколение енергийни проекти – драматично променяйки търсенето на ключови метали като никел и кобалт.
Ярък пример за тази трансформация е проектът Thorpe Marsh на компанията Fidra Energy. Разположен в Северна Англия, той ще се превърне в най-голямото хранилище за електроенергия в Европа, когато бъде завършен. Оценен на 600 милиона паунда (800 милиона долара), проектът бе на ръба на отмяната поради икономическа неяснота – докато цените на LFP батериите не се сринаха с близо 50% само за 18 месеца.
„Първоначално не можехме да направим проекта икономически обоснован“, споделя Крис Елдър, изпълнителен директор на Fidra Energy.
„Първоначално не можехме да направим проекта икономически обоснован“, споделя Крис Елдър, изпълнителен директор на Fidra Energy.
Сега компанията е готова да започне инсталирането на батериите още догодина. LFP батериите са значително по-евтини и не съдържат никел или кобалт, което ги прави по-достъпни и по-устойчиви.
Търсенето на никел и кобалт рязко спада
Доскоро се смяташе, че електромобилите ще изискват огромни количества никел и кобалт, за да осигурят батерии с голям пробег. Това доведе до увеличено производство – особено в Индонезия (никел) и Демократична република Конго (кобалт).
Но забавянето на инфраструктурата за зареждане и ограничената наличност на достъпни EV модели извън Китай накараха някои производители да намалят електрификационните си амбиции.
Цените на никела са паднали с 50% за последните три години
Цените на кобалта са се сринали с 60%
Междувременно, според Rho Motion, през 2023 г. продажбите на батерии за енергийно съхранение са се увеличили с 51%, а през 2024 г. се очаква нов ръст от 40% – изпреварвайки ръста при електромобилите, който е 23%.
LFP батериите навлизат и при колите
Докато мрежовото съхранение води тенденцията, LFP батериите се използват все по-често и от китайски производители на EV – най-вече от BYD, която изпревари Tesla и стана световен лидер по продажби на електромобили през 2023 г.
Според данни на CRU Group:
Интензитетът на използване на никел в батерии е намалял с близо 30% между 2020 и 2024 г.
За кобалт спадът е още по-драстичен – над 65%
„Това е фундаментална промяна в употребата на суровини при батериите“, казва Мартин Джаксън от CRU.
„Това е фундаментална промяна в употребата на суровини при батериите“, казва Мартин Джаксън от CRU.
Предизвикателства пред веригите за доставки
Макар технологиите да напредват, геополитическите предизвикателства остават. 90% от батериите за енергийно съхранение в САЩ се внасят от Китай. Въпреки усилията на администрацията на Доналд Тръмп за намаляване на зависимостта, временните мита от 41% върху китайски батерии затрудняват местното разрастване на капацитета.
В Европа също се търси независимост, но реалността е различна. Fidra Energy използва батерии от китайската Sungrow Power Supply, а Елдър е откровен:
„Ако британското правителство иска да постигне целите си за нетни нулеви емисии, ще трябва прагматично да работи с Китай.“
„Ако британското правителство иска да постигне целите си за нетни нулеви емисии, ще трябва прагматично да работи с Китай.“
Литият – крехък баланс между търсене и цена
Въпреки че литият остава основен компонент в батериите, цените му продължават да падат поради свръхпредлагане – само тази година цените на литиевия карбонат са спаднали с още 20%.
„Ролята на стационарното съхранение в цялостното търсене на батерии расте значително. Това е все по-важно за производителите на литий в момент на по-бавен от очакваното растеж при EV“, казва Йола Хюз от Rho Motion.
„Ролята на стационарното съхранение в цялостното търсене на батерии расте значително. Това е все по-важно за производителите на литий в момент на по-бавен от очакваното растеж при EV“, казва Йола Хюз от Rho Motion.
Етика и устойчивост – новите движещи сили
Освен цената, и етичните аспекти започват да влияят на избора на батерии. Много производители търсят батерии с по-дълъг живот и прозрачност на произхода, особено предвид проблемите с правата на човека и детския труд при добива на кобалт в Конго.
„Има все повече очаквания към производителите относно проследимостта на произхода. Някои от тези ресурси идват от страни с проблематичен контекст“, споделя Ларс Кристиан Бакер, изпълнителен директор на Morrow Batteries.
„Има все повече очаквания към производителите относно проследимостта на произхода. Някои от тези ресурси идват от страни с проблематичен контекст“, споделя Ларс Кристиан Бакер, изпълнителен директор на Morrow Batteries.
Компанията ще започне производство през второто тримесечие и планира 1 GWh батерии годишно – достатъчни да захранят 1 милион домакинства за 1 час, по данни на британския енергиен регулатор.