
Пекин и френските производители на коняк постигнаха предварително споразумение за минимални цени при внос на няколко основни категории коняк в Китай. Окончателното подписване обаче ще стане факт едва ако има напредък по отделния европейско-китайски спор за митата върху китайските електромобили.
Какво съдържа проектът за споразумение
За категория VS (Very Superior) е предложена минимална цена 46 юана за литър.
При премиум сегмента XO (Extra Old) минимумът е 424 юана за литър.
Суперпремиум класът XXO започва от 613 юана за литър.
За най-големите къщи – Hennessy, Martell и Rémy Martin – праговете ще бъдат по-високи, но все пак по-изгодни от действащите временни мита до 39 %, въведени миналата есен.
Как се стигна дотук
Китай започна антидъмпингова проверка срещу европейския бренди, след като Брюксел обяви, че китайските EV-производители получават нерегламентирани субсидии.
Последваха временни мита до 39 % върху вноса на коняк, а продажбите във втория по стойност пазар на напитката се свиха с до 70 %.
Срокът за окончателно решение по разследването изтича на 5 юли.
Залогът за френските марки
Споразумението е жизненоважно за Pernod Ricard, Rémy Cointreau и LVMH, чиито приходи отслабват не само в Китай, но и на най-големия пазар по обем – САЩ, поради инфлация и икономическа несигурност. От октомври досега акциите на Rémy Cointreau са поевтинели с 35 %, а тези на Pernod Ricard – с 33 %.
„Ако до 5 юли не се постигне сделка, временните мита могат да станат постоянни“ – коментира източник от бранша.
„Ако до 5 юли не се постигне сделка, временните мита могат да станат постоянни“ – коментира източник от бранша.
Връзката с електромобилите
Според източници, Пекин е обвързал финализирането на ценовото споразумение с преговорите за тарифите върху китайските електромобили. Китайската страна настоява ЕС да замени митата с минимални ценови ангажименти, аналогични на договореното за коняка.
Френското правителство официално отрича да е свързвало двете теми, но изразява „внимателен оптимизъм“ за сключване на сделка преди крайния срок.