
Столична община представи днес новите изисквания към сметопочистващите фирми, които се обявяват заедно с обществените поръчки за изпълнение на дейностите по чистота и извозване на отпадъците в София. Те бяха представени от кмета на София Васил Терзиев, зам.-кмета по екология Надежда Бобчева, директорът на Столичния инспекторат Николай Неделков и на Столичното предприятие за третиране на отпадъците Николай Савов, и директора по управлението на отпадъците Емил Георгиев.
Екипът на Терзиев очаква след сключване на новите договори чистотата в столицата да се подобри с фокус върху няколко ключови аспекта:
Подмяна на сивите контейнери с нови, механични, затворени – за да няма преливащи отпадъци.
Реално миене на улиците и прилежащата инфраструктура, а не само намокряне.
Навременно почистване на площади, малки улици и тротоари около училища и детски градини от сняг.
Строг контрол на Столична община върху изпълнението с нови клаузи в договорите.
По-добра услуга за софиянци, без източване на средства чрез схеми.
"Един договор е толкова добър, колкото са инструментите в него, с които можем да накараме другата страна да си свърши съвестно работата. Целта е да си върнем контрола върху чистотата на София." – заяви кметът Васил Терзиев.
"Един договор е толкова добър, колкото са инструментите в него, с които можем да накараме другата страна да си свърши съвестно работата. Целта е да си върнем контрола върху чистотата на София." – заяви кметът Васил Терзиев.
Повишените изисквания в новите поръчки акцентират върху:
Повече механизирано чистене и извозване.
Повече техника – по-малко ръчна работа и по-малко пропуски.
Умен автоматичен контрол с камери, сензори, бордови компютри и алгоритми.
По-високи санкции и улеснен режим за налагането им.
През 2025 г. изтичат договорите за 20 от 24 района, затова се подписват нови споразумения, валидни до 2030 г. Прогнозна стойност: 515 473 737 лв. с ДДС. Разпределение по райони:
Средец, Лозенец, Студентски – 81 060 384 лв.
Възраждане, Оборище, Триадица – 51 945 303 лв.
Подуяне, Слатина, Изгрев – 80 885 448 лв.
Сердика, Илинден, Надежда – 71 912 059 лв.
Искър, Кремиковци, Панчарево – 91 019 863 лв.
Връбница, Нови Искър, Банкя – 57 516 337 лв.
Красно село, Люлин – 80 234 393 лв.
Младост, Витоша, Овча купел и част от Триадица са с договори до 2027 г. Красна поляна – обслужвана от “Софекострой”, с годишен договор.
Ключови подобрения за по-добър контрол:
Завишен контрол по веригата.
Повече санкции – рекорд през 2024 г.: 2 343 954 лв. спрямо 685 303 лв. за 2023 г.
Удължен живот на депо „Садината“ – до април 2029 г.
I. По-високи санкции, автоматичен контрол, гаранции:
С
анкции:
Пропуснат контейнер: от 500 на 1000 лв.
Непочистени отпадъци: от 200 на 500 лв.
GPS нарушения: от 1000 на 10 000 лв.
Системно неизпълнение: от 30 000 на 100 000 лв.
Приложение на санкциите:
Вече се налагат като неустойки с облекчен режим.
Констатации в реално време от Инспектората – с електронен подпис.
3 нарушения месечно = бездействие → нова неустойка.
Автоматичен контрол:
Камери, сензори, бордови компютри.
AI модели за тегло и обем.
Система – собственост на общината.
Гаранции:
Само банкови – не застрахователни.
Увеличени от 1% на 2% (~10 млн. лв. общо).
II. Повече техника и механизация:
Ав
томатизация до 8 месеца:
Смяна на контейнери и камиони с автоматизирани.
Едрогабаритни отпадъци:
Повече камиони – 1 или 2 на зона според нуждите.
III. Механизирано миене на улиците:
Изисквания за налягане на дюзите: 15–50 бара.
По 3 прахосмукачки тип ремарке на зона.
По 3 машини за пътни знаци.
По 1 машина за мантинели.
Изисквания за видове четки по трасета.
IV. По-добро снегопочистване:
Ясни срокове и критерии за тротоари.
По 3 роторни снегорина и малогабаритна техника за всяка зона.
Новите изисквания са съобразени с нуждите на районите – да се избегне поддържане на излишна техника, която утежнява бюджета на Столична община.