Столична община представи новите поръчки за чистотата: Силно завишени изисквания към фирмите и по-строги договори

· Пресцентър СО
broken image

Столична община представи днес новите изисквания към сметопочистващите фирми, които се обявяват заедно с обществените поръчки за изпълнение на дейностите по чистота и извозване на отпадъците в София. Те бяха представени от кмета на София Васил Терзиев, зам.-кмета по екология Надежда Бобчева, директорът на Столичния инспекторат Николай Неделков и на Столичното предприятие за третиране на отпадъците Николай Савов, и директора по управлението на отпадъците Емил Георгиев.

Екипът на Терзиев очаква след сключване на новите договори чистотата в столицата да се подобри с фокус върху няколко ключови аспекта:

  • Подмяна на сивите контейнери с нови, механични, затворени – за да няма преливащи отпадъци.

  • Реално миене на улиците и прилежащата инфраструктура, а не само намокряне.

  • Навременно почистване на площади, малки улици и тротоари около училища и детски градини от сняг.

  • Строг контрол на Столична община върху изпълнението с нови клаузи в договорите.

  • По-добра услуга за софиянци, без източване на средства чрез схеми.

"Един договор е толкова добър, колкото са инструментите в него, с които можем да накараме другата страна да си свърши съвестно работата. Целта е да си върнем контрола върху чистотата на София." – заяви кметът Васил Терзиев.

Повишените изисквания в новите поръчки акцентират върху:

  • Повече механизирано чистене и извозване.

  • Повече техника – по-малко ръчна работа и по-малко пропуски.

  • Умен автоматичен контрол с камери, сензори, бордови компютри и алгоритми.

  • По-високи санкции и улеснен режим за налагането им.

През 2025 г. изтичат договорите за 20 от 24 района, затова се подписват нови споразумения, валидни до 2030 г. Прогнозна стойност: 515 473 737 лв. с ДДС. Разпределение по райони:

  • Средец, Лозенец, Студентски – 81 060 384 лв.

  • Възраждане, Оборище, Триадица – 51 945 303 лв.

  • Подуяне, Слатина, Изгрев – 80 885 448 лв.

  • Сердика, Илинден, Надежда – 71 912 059 лв.

  • Искър, Кремиковци, Панчарево – 91 019 863 лв.

  • Връбница, Нови Искър, Банкя – 57 516 337 лв.

  • Красно село, Люлин – 80 234 393 лв.

Младост, Витоша, Овча купел и част от Триадица са с договори до 2027 г. Красна поляна – обслужвана от “Софекострой”, с годишен договор.

Ключови подобрения за по-добър контрол:

  • Завишен контрол по веригата.

  • Повече санкции – рекорд през 2024 г.: 2 343 954 лв. спрямо 685 303 лв. за 2023 г.

  • Удължен живот на депо „Садината“ – до април 2029 г.

I. По-високи санкции, автоматичен контрол, гаранции:

С

анкции:

Пропуснат контейнер: от 500 на 1000 лв.

  • Непочистени отпадъци: от 200 на 500 лв.

  • GPS нарушения: от 1000 на 10 000 лв.

  • Системно неизпълнение: от 30 000 на 100 000 лв.

  • Приложение на санкциите:

Вече се налагат като неустойки с облекчен режим.

  • Констатации в реално време от Инспектората – с електронен подпис.

  • 3 нарушения месечно = бездействие → нова неустойка.

  • Автоматичен контрол:

Камери, сензори, бордови компютри.

  • AI модели за тегло и обем.

  • Система – собственост на общината.

  • Гаранции:

Само банкови – не застрахователни.

  • Увеличени от 1% на 2% (~10 млн. лв. общо).

  • II. Повече техника и механизация:

Ав

томатизация до 8 месеца:

Смяна на контейнери и камиони с автоматизирани.

  • Едрогабаритни отпадъци:

Повече камиони – 1 или 2 на зона според нуждите.

  • III. Механизирано миене на улиците:

Изисквания за налягане на дюзите: 15–50 бара.

  • По 3 прахосмукачки тип ремарке на зона.

  • По 3 машини за пътни знаци.

  • По 1 машина за мантинели.

  • Изисквания за видове четки по трасета.

  • IV. По-добро снегопочистване:

Ясни срокове и критерии за тротоари.

  • По 3 роторни снегорина и малогабаритна техника за всяка зона.

  • Новите изисквания са съобразени с нуждите на районите – да се избегне поддържане на излишна техника, която утежнява бюджета на Столична община.