

Airbus официално обяви, че забавя плана си за създаване на водороден пътнически самолет, който първоначално беше предвиден за средата на 2030-те години. Компанията посочи като основна причина по-бавния от очакваното напредък в технологиите.
Това решение представлява сериозно предизвикателство за европейския авиационен гигант, който бе позиционирал водорода като ключов елемент в стратегията си за намаляване на въглеродните емисии. Идеята беше представена преди пет години, а главният изпълнителен директор Гийом Фори беше един от най-големите ѝ поддръжници.
Макар Airbus да не е обявил нова времева рамка за проекта, синдикатът Force Ouvriere разкри, че служителите са били информирани за забавяне с 5 до 10 години спрямо първоначалния срок. Първоначално новината беше съобщена от френската агенция AFP.
"Водородът има потенциала да трансформира авиацията", заявиха от Airbus в официално изявление.
"Но изграждането на цялостна водородна екосистема – включително инфраструктура, производство, дистрибуция и регулаторни рамки – е огромно предизвикателство, което изисква глобално сътрудничество и инвестиции."
Компанията възнамеряваше да разработи водороден самолет с около 100 места, най-вероятно турбовитлов, който трябваше да бъде първа стъпка към намаляване на въглеродния отпечатък на авиацията. Макар че този проект нямаше да бъде решаващ за постигането на нетни нулеви емисии до 2050 г., той беше разглеждан като катализатор за по-широкото приложение на водородната технология в бъдеще.
Засега авиационната индустрия залага основно на устойчиво авиационно гориво (SAF) като основен начин за намаляване на емисиите. Въпреки това експерти твърдят, че предлагането на SAF остава ограничено, тъй като енергийният сектор не успява да увеличи производството достатъчно бързо.
Освен технологичната си цел, водородният проект на Airbus играеше роля и за политическите дебати в Европа относно влиянието на авиацията върху околната среда. Анализатори смятат, че инициативата също така е помогнала за осигуряване на финансиране по време на кризата с COVID-19.
Въпреки забавянето, Airbus остава уверен, че водородът ще стане част от авиационната екосистема в дългосрочен план. Гийом Фори многократно е подчертавал, че Европа трябва да заеме водеща позиция в разработването на такива технологии.
Позицията на Airbus се различава от тази на Boeing, който изрази скептицизъм относно водородните самолети, посочвайки рискове за безопасността и технически предизвикателства. Някои екологични организации също критикуват водорода, тъй като производството му изисква значително количество енергия.
Решението за отлагане на проекта ZEROe идва само седмица след като Airbus Helicopters обяви, че прекратява разработката на CityAirbus NextGen – летателно средство за градска мобилност, чийто напредък беше възпрепятстван от несигурността в развитието на батерийните технологии.