
Amazon и IKEA, заедно с приблизително три дузини други компании, които разчитат силно на морски транспорт, ще поканят корабни компании през януари да кандидатстват за договори за превоз на товари с кораби, задвижвани от горива с почти нулеви емисии, като е-метанол. Тази съвместна инициатива, водена от Алианса за купувачи на морски превози с нулеви емисии, цели да използва комбинираното влияние на тези бизнеси, всеки от които има свои климатични цели, за да създаде търсене на е-горива. Тези горива, създадени с помощта на възобновяема енергия и улавяне на въглерод, понастоящем са ограничени в наличност.
Алиансът се стреми да ускори прехода на морската индустрия към нулеви емисии на парникови газове до 2050 г. Междувременно над 80% от глобалната търговия разчита на морския транспорт, който е отговорен за около 3% от световните емисии на парникови газове. Според алианса е-горивата са от съществено значение за пълната декарбонизация на корабоплаването, поради потенциала им в бъдеще да конкурират изкопаемите горива по разходи и наличност.
„Това е пътната карта към постигане на нулеви емисии,“ казва Карл Бергер, член на алианса и ръководител на устойчивото развитие и експортните операции на Amazon Global Logistics. Договорите в рамките на алианса ще се фокусират върху ангажименти за транспорт с е-гориво за срок от три до пет години, като се очаква да започнат през 2027 г.
Очаква се товарът, който ще бъде превозен по този договор, да възлиза на поне 1.4 милиона 20-футови контейнера, транспортирани от Шанхай до Лос Анджелис. С използването на е-гориво, членовете на алианса оценяват, че биха могли да предотвратят около 470 000 метрични тона емисии на парникови газове, което би било от полза както за планетата, така и за човешкото здраве. Тази инициатива се координира от американския аналитичен център Aspen Institute.
Компании като Maersk, Evergreen и Ocean Network Express вече са инвестирали в кораби, способни да работят с е-метанол, и работят за осигуряване на доставки на това нискоемисионно гориво. Докато членовете на алианса се надяват чрез колективни действия да намалят разходите за е-горива, те признават необходимостта първоначално да плащат премия, за да покрият по-високите разходи в сравнение с конвенционалните горива.
„Очакването е, че с развитието на пазара ще видим постепенно намаляване на тези разходи,“ казва Ингрид Иригойен, изпълнителен директор на алианса, по повод цените на е-горивата.
Това движение може да набере допълнителна инерция с предстоящи международни регулации, насочени към предоставяне на яснота и стимули за компании, които преминават към по-зелени горива. Комитетът за защита на морската среда на Международната морска организация е планиран да създаде глобални насоки през април, които ще обхващат намаляване на интензивността на емисиите на парникови газове от морските горива и въвеждането на механизъм за ценообразуване на тези емисии. Това ще включва стимули за използване на горива с нулеви емисии и такси за всяка метрична тона излъчен въглероден диоксид.