

Турция и Бразилия се очертаха като най-големите вносители на руски дизел и газьол през 2024 г., възползвайки се от продължаващото ембарго на Европейския съюз върху руските рафинирани продукти. Пазарни източници и данни за транспортните доставки разкриват значителни обеми, насочени към тези две страни.
Преди пълното ембарго на ЕС, което влезе в сила през февруари 2023 г., Европа беше основният купувач на руски дизел. Въпреки това, промените в търговските потоци пренасочиха доставките към алтернативни пазари. Износът на дизел и газьол от руските пристанища към Турция се увеличи с 25% през 2024 г. спрямо предходната година, достигайки 16.8 милиона метрични тона, според пазарни данни.
Същевременно доставките на дизел за Бразилия нараснаха с 15% на годишна база, достигайки 7.4 милиона тона през 2024 г. Докато търсенето от Африка остана стабилно, общият износ от руските пристанища към африкански държави намаля леко с 6%, достигайки 9.6 милиона тона. Сред основните вносители в региона бяха Египет, Либия, Тунис, Гана и Сенегал.
През декември 2024 г. износът на руски дизел и газьол се увеличи с почти 18% спрямо предходния месец, достигайки 3.4 милиона тона. Този ръст се дължи на повишени нива на производство и намалено вътрешно търсене през зимния сезон. Въпреки това вносът на Турция намаля с 10% на месечна база до 1.2 милиона тона, докато този на Бразилия се увеличи с 32%, достигайки 0.53 милиона тона.
Ръст на трансферите от кораб на кораб
Пазарни анализатори отбелязват нарастваща зависимост от трансфери от кораб на кораб (STS) в ключови средиземноморски райони като италианското пристанище Аугуста и гръцките острови. Тези трансфери стават все по-популярни, особено след наложените западни ограничения върху флота от танкери, свързани с Русия. Само през декември около 370,000 тона руски дизел бяха натоварени на танкери, предназначени за STS операции. Крайните дестинации на тези товари остават неизвестни.
Влияние на новите санкции
В опит да затегнат ограниченията, Съединените щати наскоро наложиха допълнителни санкции, насочени към над 180 кораба и застрахователни компании, свързани с руския търговски транспорт. Анализаторите смятат, че тези мерки могат допълнително да стимулират тенденцията към STS операции, тъй като търговците търсят начини да се адаптират към променящата се регулаторна среда.