

СЯМЕН, Китай – Китайският производител на батерии CATL обяви в сряда разработването на 10 модела електромобили в сътрудничество с автомобилни производители. Тези превозни средства са проектирани да използват сменяеми батерии, като част от визията на компанията да трансформира енергийната инфраструктура в Китай и с амбицията да замени значителна част от бензиностанциите в страната.
Главният изпълнителен директор на EVOGO, подразделението за сменяеми батерии на CATL, Ян Джун, разкри плановете за пускане на първия електромобил, оборудван с технологията "choco-swap", още този месец. Допълнителни модели се очаква да бъдат представени през следващите месеци.
В стремежа си да ускори възприемането на батериите за смяна, CATL планира да изгради 1,000 нови станции за смяна на батерии през следващата година. За да разшири тази инициатива, компанията изследва възможности за партньорства с цел увеличаване на мрежата от станции.
Освен основното производство на батерии, CATL диверсифицира дейността си в иновативни сектори като микроелектрически мрежи и модулни платформи за електромобили, сподели председателят на компанията Робин Дзън. През 2022 г. компанията стартира услугата EVOGO, която позволява на шофьорите да сменят батериите на електромобилите си за една минута. Партньорите на CATL включват големи автомобилни производители като Changan Auto и FAW. В момента в няколко китайски града функционират ограничен брой станции за смяна като част от пилотна програма.
Услугата EVOGO предлага абонаментен план за батерията "choco-swap", като цената започва от 369 юана (51 долара) на месец. По време на събитие в Сямен Ян подчерта важността на стандартизацията и обяви планове за производство на батерии в два размера, за да се улесни приемането им. Дзън подчерта ангажимента на компанията да използва зелена енергия за тези станции и да използва технологията за стабилизиране на електрическата мрежа.
Според Ян, Китай има потенциала да разполага с 30,000 до 40,000 станции за смяна на батерии в бъдеще, което би могло да замени около една трета от приблизително 100,000-те бензиностанции в страната. До 2030 г. се очаква смяната на батерии да представлява една трета от решенията за захранване на електромобили, наред с домашните и обществените зарядни устройства.
Китайският производител на електромобили Nio също е ключов играч в пазара на сменяеми батерии. Компанията вече е изградила над 2,800 станции, предимно в Китай, които позволяват на потребителите на електромобили да сменят изтощените си батерии със заредени за около три минути.
Докато разпространението на електромобилите продължава да среща предизвикателства заради ограничената инфраструктура, автомобилни производители като Nio и Xpeng разработват модели с удължен пробег за глобалните пазари, насочени към региони с недостатъчно зарядни станции или възможности за смяна на батерии.