

Британското правителство обяви серия от предложени промени в схемата Contracts for Difference (CfD), насочени към облекчаване на процедурите по одобрение и ускоряване на развитието на възобновяемите енергийни проекти, с особен акцент върху офшорната вятърна енергия.
Министерството на енергийната сигурност и нетните нулеви емисии (DESNZ) съобщи в петък, че планира да смекчи изискванията за разрешителни при фиксираните офшорни вятърни паркове и да удължи срока на договорите по CfD, който в момента е ограничен до 15 години.
CfD договорите осигуряват на разработчиците стабилност на цените, като гарантират фиксирана стойност за произвежданата електроенергия. Като част от реформите, правителството разглежда промени в начина на разпределяне и обявяване на бюджетите за офшорни вятърни проекти, включително възможност за анонимизиран анализ на офертните данни.
През 2023 г. Великобритания постигна рекорден брой CfD договори с общ капацитет от 9.6 гигавата (GW), като основната част бе насочена към офшорната вятърна енергия. Очаква се седми кръг на разпределение (AR7) по-късно тази година, наред с допълнителни инициативи за стимулиране на вътрешната индустрия за възобновяема енергия.
"Тези трансформиращи реформи ще осигурят на разработчиците увереността, от която се нуждаят, за да инвестират в бъдещето на чистата енергия на Великобритания, като същевременно намаляват разходите за потребителите," заяви министърът на енергетиката Ед Милибанд.
Към момента Великобритания разполага с 30.7 GW офшорен вятърен капацитет, който е или инсталиран, или ангажиран, а още 7.2 GW са одобрени за разработка. Целта на страната е да достигне 43-50 GW офшорен капацитет до 2030 г., за да изпълни своите ангажименти в областта на чистата енергия.
Предложенията включват също разширяване на подкрепата по CfD за наземни вятърни проекти, които се стремят към увеличаване на капацитета – процес, известен като репауъринг. Освен това, като временна мярка, правителството планира да ограничи възможността на производителите с действащи CfD договори да предлагат обратно отказани капацитети от предишни кръгове в AR7.
DESNZ приканва заинтересованите страни да представят мнения по предложените реформи до 21 март, като официалният отговор на правителството се очаква преди началото на AR7.