
Предложеното 10% мито върху вноса на петрол в САЩ може да доведе до годишна загуба от около 10 милиарда долара за чуждестранните производители, според анализатори в индустрията. Очаква се мярката да засегне най-силно доставчиците от Канада и Латинска Америка, които разчитат основно на американските рафинерии поради ограничени алтернативни купувачи и възможности за преработка.
Президентът Доналд Тръмп планира да наложи 25% мито върху мексиканския петрол и 10% върху канадския от март, след като първоначалното предложение беше отложено.
Въпреки митата, анализаторите прогнозират, че САЩ ще останат ключов пазар за тежкия петрол, тъй като американските рафинерии разполагат с модерни технологии за преработка и по-ниски разходи, което ги прави най-конкурентоспособните купувачи в световен мащаб.
Според прогнозите цените на лекия петрол ще трябва да се увеличат с 50 цента за барел, за да стане средният петрол от Близкия изток по-привлекателен за азиатските рафинерии. В същото време рафинериите по крайбрежието на Мексиканския залив вероятно ще продължат да дават приоритет на американския лек петрол, вместо да купуват вносни средни сортове.
Анализът показва, че потребителите в САЩ може да понесат годишно бреме от 22 милиарда долара заради новите мита, докато правителството би могло да събере 20 милиарда долара допълнителни приходи.
Рафинериите и търговците на петрол обаче могат да спечелят до 12 милиарда долара, като се възползват от ценовите разлики между намаления в цената американски лек петрол и чуждестранния тежък петрол на премиум пазарите по крайбрежието.
Канада, която е най-големият износител на петрол за САЩ, вероятно ще продължи да изпраща около 3,8 милиона барела на ден (bpd) чрез транспортни тръбопроводи, като цените ще се коригират, за да компенсират ефекта от митата. По същия начин, около 1,2 милиона bpd тежък петрол, доставян по море от Канада, Мексико и Венецуела, вероятно ще запази стабилните си потоци към САЩ, тъй като ценовите отстъпки ще помогнат за компенсиране на митата.
Въпреки че новите мита могат да разклатят търговските потоци, анализаторите подчертават, че канадските производители, които са "заложени продавачи" с ограничени алтернативни клиенти, ще трябва да поемат по-голямата част от тарифната тежест, като предлагат значителни ценови отстъпки, за да останат конкурентоспособни на американския пазар.