ЕС се готви да се откаже от планираната забрана на двигателите с вътрешно горене след 2035 г.

Section image

Европейската комисия подготвя сериозен завой в автомобилната си климатична политика, като ще предложи отмяна на планираната фактическа забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г. Това заяви Манфред Вебер, председател на Европейската народна партия (ЕНП) и един от най-влиятелните законодатели в Европейския парламент.

По думите на Вебер, вместо пълна забрана, Брюксел ще заложи на алтернативен регулаторен модел, който предвижда 90% намаление на CO₂ емисиите от автопарковете на производителите за новорегистрирани автомобили след 2035 г. Така се запазва целта за дълбока декарбонизация, но без абсолютното изискване за 100% електрификация.

Следващия вторник Европейската комисия ще представи ясно предложение за премахване на забраната на двигателите с вътрешно горене“, заяви Вебер по време на пресконференция в Хайделберг, Германия.

Натиск от автомобилната индустрия

Първоначалният план беше централен елемент от стратегията на ЕС за ускоряване на прехода към електрически превозни средства и за намаляване на въглеродните емисии в транспорта. В последните месеци обаче интензивен натиск от страна на Германия и водещите ѝ автомобилни производители промени политическия баланс.

Компании като Volkswagen, Stellantis и Mercedes-Benz настояват, че индустрията е изправена пред нарастваща конкуренция от китайски производители, по-слабо от очакваното търсене на електромобили в Европа и допълнителен натиск от американски вносни мита.

Според Вебер, пазарът и потребителите трябва да имат по-голяма роля в това как ще бъдат постигнати климатичните цели, вместо регулациите да налагат една-единствена технологична посока.

„Технологична отвореност“ вместо забрани

На същата пресконференция германският канцлер Фридрих Мерц подчерта, че електрическите автомобили остават основен път към климатична неутралност, но не са единственото решение.

Има и други технологии, като синтетичните горива. Това е същността на технологичната отвореност и тя дава на индустрията реална сигурност за планиране“, заяви Мерц.

Германското правителство от месеци настоява за по-гъвкава регулаторна рамка, като аргументира позицията си с тежкото икономическо състояние на автомобилната и доставчицката индустрия в Европа. В писмо до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, Мерц посочи, че без корекции в правилата цели сегменти от индустрията са застрашени.

Нов баланс между климат и индустрия

Ако предложението бъде официално представено и прието, това ще отбележи един от най-значимите обратни завои в зелената политика на ЕС през последните години. Вместо абсолютна забрана, Брюксел ще заложи на строги, но технологично неутрални цели, които оставят място за електромобили, синтетични горива и други нисковъглеродни решения.