
Индия предприе решителна крачка към трансформация на ядрената си енергетика, като внесе в парламента законопроект, който прекратява десетилетния държавен монопол и отваря сектора за частни оператори. Ходът е ключов елемент от стратегията на страната да превърне атомната енергия в гръбнак на чистия си енергиен преход през следващите десетилетия.
Новата рамка предвижда частни индийски компании, както и чуждестранни фирми чрез съвместни предприятия с местни партньори, да могат да кандидатстват за лиценз за изграждане и експлоатация на ядрени мощности, при условие че бъдат одобрени от централното правителство. Това бележи радикална промяна спрямо модела, действал от края на 60-те години.
Край на затворения модел от Студената война
Ядрената индустрия на Индия е сред най-строго контролираните в света още от пускането на първия реактор през 1969 г. Историческият контекст, включително ядреният опит през 1974 г., води до дългогодишни технологични ограничения и почти пълна изолация на сектора от частни и чуждестранни участници.
До момента Nuclear Power Corporation of India Ltd (NPCIL) е единственият собственик и оператор на всички действащи ядрени централи в страната. Новият закон обаче променя това статукво, допускайки навлизането на частен капитал при ясен лицензионен режим.
Амбиция: 100 GW ядрена мощност
Като трети най-голям източник на парникови емисии в света, Индия планира експанзия на ядрените си мощности до 100 гигавата (GW) в рамките на следващите 20 години – над 12 пъти повече спрямо сегашния капацитет от 8.2 GW. Целта е да се осигури стабилна, нисковъглеродна базова енергия, която да подкрепи бързо растящата икономика.
Законопроектът носи името „Sustainable Harnessing of Advancement of Nuclear Energy for Transforming India Bill, 2025“ и въвежда няколко съществени промени:
Отпада разпоредбата, която позволява на операторите да съдят доставчиците за дефекти в оборудването – дългогодишен спорен момент за международните производители.
Удвоява се отговорността на операторите при големи реактори до 30 млрд. рупии (≈ 330.75 млн. долара).
Запазва се общият таван на компенсациите, но се създава специален ядрен фонд за отговорност, съобразен с международните стандарти.
Сред потенциалните чуждестранни доставчици на технологии са General Electric, Westinghouse Electric и EDF (Франция) – компании, които от години настояват за по-предвидима правна рамка.
Какво остава под държавен контрол
Въпреки либерализацията, правителството запазва контрола върху стратегически дейности, включително:
добив на уран
обогатяване на ядрено гориво
преработка на отработено гориво
Частните компании ще могат да внасят и обработват уран, но всички оператори ще подлежат на строг лицензионен режим и централен надзор.

