Частен оператор на LNG в Германия предупреждава за нелоялна конкуренция от държавен конкурент

broken image

Усилията на Германия за разширяване на инфраструктурата за втечнен природен газ (LNG) предизвикаха нарастващо напрежение между частните и държавните оператори. Deutsche ReGas, частна компания, управляваща LNG терминал, изрази опасения, че държавната Deutsche Energy Terminal (DET) може да подкопае бизнеса ѝ, предлагайки услуги по регазифициране на потенциално по-ниски цени.

Страната ускори разширяването на LNG капацитета си, за да компенсира загубата на руски природен газ, който доскоро беше основен източник на доставки. Това доведе до бързото изграждане на плаващи съоръжения за съхранение и регазифициране (FSRU) по крайбрежието на Германия. Въпреки това, с добре запълнените подземни газови хранилища в Европа и свръхкапацитета на терминалите, конкуренцията за LNG доставки се засилва.

Изпълнителният директор на Deutsche ReGas, Инго Вагнер, твърди, че от края на 2024 г. компанията му се сблъсква с неравностойна конкуренция. „Изправени сме пред конкурент, който разполага с държавна подкрепа, което ни поставя в неравностойно положение“, заяви Вагнер. Той подчерта, че въпреки че DET е обект на регулации, забраняващи му да предлага услуги на цени под себестойността, държавната подкрепа му дава предимство.

Като частно финансирана компания, ReGas твърди, че няма същата гъвкавост, за да предлага толкова конкурентни цени. Фирмата управлява терминала Deutsche Ostsee – единствения LNG терминал в Балтийско море, който се очаква да играе стратегическа роля в пренасочването на газови доставки към Централна Европа, включително Чехия и Словакия, след като руският тръбопроводен газ престана да тече.

Тази промяна придоби още по-голямо значение, след като на 1 януари изтече ключовото споразумение за транзит на газ между Русия и Украйна. Междувременно президентът на САЩ Доналд Тръмп се стреми да увеличи износа на американски LNG за Европа, като алтернатива на изгубените руски доставки.

DET планира да проведе краткосрочни търгове за капацитет за регазифициране на своите терминали във Вилхелмсхафен и Брунсбютел на 4, 5 и 6 февруари. Тези търгове ще разпределят слотове за разтоварване, регазифициране и съхранение на LNG. Европейската комисия одобри операциите на DET в съответствие с правилата за държавна помощ през декември, което му позволява да продължи да играе роля в осигуряването на енергийната сигурност на Германия.

Говорител на DET защити практиките на компанията, като посочи, че предишните краткосрочни търгове през декември са помогнали за поддържането на стабилни доставки въпреки по-слабия от очакваното интерес. „Ние напълно спазваме регулаторните изисквания за предлагане на капацитет за регазифициране“, заяви говорителят.

Германия предприе спешни мерки за изграждане на LNG терминали във Вилхелмсхафен, Брунсбютел и Любмин от края на 2022 г., наемайки плаващи съоръжения за регазифициране като част от спешния си отговор на енергийната криза, предизвикана от войната в Украйна. С нарастващата конкуренция между LNG операторите, балансът между държавния и частния сектор в енергийната стратегия на страната остава спорен въпрос.