
Илон Мъск, главният изпълнителен директор на Tesla, предизвика вълна от очаквания сред инвеститорите през юли, когато съобщи, че компанията ще разшири своите роботаксита от малкия тест в Остин, Тексас, към района на Сан Франциско. Според думите му Tesla вече е в процес на получаване на регулаторно одобрение за старта. В публикация в X, Мъск дори заяви, че услугата може да бъде пусната „вероятно след месец или два“.
На практика обаче плановете за Сан Франциско не включваха автономни таксита. Tesla дори не беше подала нужните документи за разрешителни – процес, който отнема години и изисква множество тестове под строг държавен контрол. Вместо това компанията възнамеряваше да предлага предварително уговорени курсове с шофьори, достъпни само за ограничен брой поканени клиенти. За тази цел Tesla използва лиценз, типичен за лимузини, който не позволява онлайн или on-demand заявки, уточняват държавни служители.
Новината за т.нар. роботакси изненада и притесни регулаторните органи. От кореспонденция между представители на Калифорнийското транспортно ведомство, NHTSA (Национална администрация за пътна безопасност на САЩ) и служител на Tesla става ясно, че институциите са били неподготвени за подобна инициатива. След публикация в медиите за стартиране на роботаксита през юли, високопоставен държавен служител дори се обърнал към Tesla с въпрос дали компанията ще изясни „създаденото объркване“. Отговорът бил уклончив – Tesla не отговаря на журналистически запитвания и ще даде информация директно на клиентите.
Месец по-късно Мъск написа в X, че „услугата Tesla Robotaxi вече е по-голяма от тази на всички конкуренти в Остин и Сан Франциско“.
Регулаторите настояват, че Tesla е длъжна ясно да разграничи обичайните си услуги с шофьор от автономните превози, за да не заблуждава обществеността. Това е особено важно, тъй като концепцията за роботаксита е в основата на оценката на Tesla от над 1 трилион долара, както и на новия компенсационен пакет за Мъск, свързан с акциите на компанията.
Въпреки обещанията за „бързо и масово разгръщане“, към момента Tesla има само ограничен тест в Остин, при който колите се управляват с присъствието на човек-наблюдател. В Сан Франциско проектът остава само на думи.
Мъск обещава роботаксита всяка година вече десетилетие, но реалността показва по-бавен напредък. Въпреки това той продължава да твърди, че услугата ще се развива „с хиперекспоненциална скорост“ и ще обхване половината от населението на САЩ до края на годината.
Експерти в сферата на автономните превозни средства коментират, че Tesla се стреми да извлече маркетингови ползи от понятия като „роботакси“ и „самоуправляващи се коли“, без обаче да поема регулаторните рискове, произтичащи от официалното им заявяване.
Компанията вече разширява тестовете си и в други щати като Флорида, Невада и Аризона, където регулациите са по-свободни. Но и там разрешителните засега обхващат само изпитания с присъствието на шофьор.
Инвеститорите остават търпеливи, но както отбелязва един от тях – „ако след две години положението е същото, ентусиазмът трудно ще се запази“.