Танкерният пазар сигнализира за нови рискове в Близкия изток

broken image

Докато глобалните енергийни пазари все още не отразяват най-негативните сценарии от конфликта между Израел и Иран, движението на цените при танкерите за петрол вече дава реална представа за повишения риск.

Ескалацията започна с изненадителен удар на Израел по ирански цели, последван от балистичен отговор от Техеран. Това доведе до рязък скок в цените на енергийните суровини, като Brent се покачи с 8% до около 75 долара за барел.

Въпреки това, пазарите към момента се намират в режим на изчакване, докато се разиграват потенциални сценарии – от временно примирие и ядрена сделка, до съвместна операция на САЩ и Израел срещу ядрената програма на Иран.

Ключова зона на напрежение: Ормузкият проток

Най-голямата заплаха за петролните пазари остава възможна блокада или саботаж на трафика през Ормузкия проток – тесен морски проход между Иран и Оман, през който преминава около 20% от световното потребление на петрол и газ.

Всяка иранска атака срещу енергийна инфраструктура в Саудитска Арабия или Обединените арабски емирства би означавала нова фаза на конфликта.

Цените на танкерите – индикатор за растящо напрежение

Въпреки че пазарите още не ценообразуват "най-лошия сценарий", танкерният пазар вече отчита ефекта от нарастващия риск. Цената за наем на много голям танкер (VLCC) от Близкия изток до Китай е скочила с 40% след 13 юни, което отразява добавената рискова премия, налагана от собствениците на плавателни съдове.

Прогноза от анализатори на LSEG: Очаква се допълнително повишение на ставките в следващите дни.

Сходна е тенденцията и за маршрутите от Западна Африка до Китай, където се наблюдава над 40% ръст в тарифите. Това показва търсене на алтернативни доставки извън региона на Близкия изток от страна на купувачите на суров петрол.

Действия на Катар и инцидент в Ормуз

В знак на повишена предпазливост, националната енергийна компания на Катар е издала инструкции танкерите ѝ да изчакват извън Ормуз и да навлизат в Персийския залив само преди товарене.

Междувременно, във вторник, две петролни танкера се сблъскаха и запалиха в близост до протока, което допълнително засили напрежението, макар да няма пострадали.

Единият танкер – Front Eagle, е превозвал 2 млн. барела иракски петрол, предназначен за Китай. Причината за сблъсъка остава неясна, но се случва на фона на електронни смущения в корабоплавателните системи за навигация (AIS) в региона.

Електронна война на хоризонта?

Според Обединения морски информационен център, има нарастване на смущенията в автоматичните системи за идентификация, което затруднява позиционирането и навигацията на търговски кораби.

Повече от 260 кораба наскоро са имали изкривени координати, според които "са плавали" по сушата в района на South Pars в Южна Иран. Подобни манипулации бяха наблюдавани и в Балтийско море след началото на руската инвазия в Украйна през 2022 г.